RSS

Nuffnang

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!

sumber :-

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


Harta Karun di Pulau Nangka Milik Kesultanan Melaka

Posted: 18 Apr 2014 05:06 PM PDT


pulau nangka
Peta menunjukkan kedudukan Pulau Nangka
MELAKA: Harta karun yang dipercayai tertanam di Pulau Nangka adalah lambang kepada kemakmuran dan kekayaan Kesultanan Melaka suatu ketika dulu, kata Prof Datuk Dr Mohd Jamil Mukmin.

Pengerusi Institut Kajian Sejarah dan Patriotisme Malaysia (Iksep) berkata, ketika itu, pelabuhan Melaka sentiasa sibuk dengan kehadiran ribuan kapal dagang yang akan menghadiahkan pelbagai barangan, termasuk emas kepada sultan sebagai cukai.

"Semua barangan yang diterima disimpan dalam istana dan mungkin juga mereka memindahkannya ke Pulau Nangka atau Pulau Besar ketika serangan Portugis pada 1511.

"Malahan, ada juga yang menyatakan harta karun zaman Kesultanan Melaka ditanam di Bukit St John," katanya, di sini, baru-baru ini.

Laporan eksklusif di muka depan The Star, Isnin mendedahkan mengenai dua syarikat yang mendapat kelulusan kerajaan negeri untuk menjalankan kerja-kerja evakuasi dan dipantau rapi oleh Perzim.

Mohd Jamil berkata, dakwaan wujudnya harta karun di Pulau Nangka sebenarnya sudah tersebar sejak 1997 dan pulau berkenaan diwartakan menjadi milik Perbadanan Muzium Melaka (Perzim).

Beliau juga mengakui adanya cubaan pihak tertentu untuk mencari harta karun berkenaan, bagaimanapun ia gagal.

Sementara itu, Pengurus Besar Perzim, Datuk Khamis Abas mengesahkan kaji selidik pakar arkeologi mendedahkan tiada sebarang tanda menunjukkan adanya harta karun di Bukit St John.

"Kini hanya Pulau Nangka menjadi lokasi terakhir kemungkinan harta karun itu disembunyikan," katanya.

Beliau juga memaklumkan pihaknya menerima panggilan telefon dari pelbagai pihak di dalam dan luar negara termasuk media asing berikutan pendedahan The Star mengenai harta karun itu.

'Dia sokong saya berhijab'

Posted: 18 Apr 2014 04:32 AM PDT


  • 'Dia sokong saya berhijab'
"DIA sangat menyokong saya. Bila dia sokong, itu bermakna dia suka," jelas aktres cantik, Bella Dally mengenai maklum balas yang diterima daripada kekasihnya yang juga pelakon, Nazim Othman berhubung keputusannya untuk berhijab.

Mengakui masih lagi bersama dengan kekasihnya itu, Bella bagaimanapun tetap tegas dengan keputusannya yang tidak mahu mengulas lanjut mengenai hubungan mereka berdua.

"Saya tidak mahu komen apa-apa tentang perkara itu. Saya minta maaf," katanya kepada Zass.

Sebelum ini, Nazim pernah mengumumkan bahawa percintaan mereka berdua sudah menemui ke titik akhir.

Menceritakan mengenai keputusan penghijrahannya itu, pelakon Vanilla Coklat ini memberitahu keputusan berhijab itu berlaku di atas kerelaannya sendiri.

"Ia bukanlah secara tiba-tiba sebaliknya sudah lama saya menyimpan niat untuk bertudung.

"Saya tidak mengalami sebarang mimpi ngeri atau apa-apa yang berkaitan.

"Tetapi, saya berhijab hanya kerana ALLAH SWT," katanya.

Ketika ditanya adakah dia tidak risau jika mengalami kekurangan tawaran lakonan, Bella bagaimanapun meletakkannya sebagai ketentuan dari-NYA.

"Pada awalnya, rasa risau itulah yang menyebabkan penghijrahan saya tertangguh.

"Tapi, akhirnya saya memandang positif akan perkara itu.

"Setiap rezeki itu datangnya daripada ALLAH SWT dan saya yakin mengenainya," katanya."

Pada masa sama, Bella juga bertuah kerana mendapat sokongan penuh daripada kedua ibu bapa dan rakan-rakan di sekelilingnya.

Kusinero Cinta

Dalam perkembangan terbaharu, Bella kini baharu saja menghabiskan penggambaran drama bersiri 60 episod arahan Feroz Kadir iaitu Kusinero Cinta.

Dalam drama rantaian itu, dia akan bergandingan dengan Aaron Aziz, Tiz Zaqyah dan aktor terkenal dari Filipina, Jericho Rosales.

Mengulas lanjut, Bella memberitahu, dia sangat berbesar hati dan berbangga kerana dapat berlakon di bawah nama-nama besar terutamanya Jericho Rosales.

"Banyak pengalaman yang bagus dan positif yang saya peroleh. Saya sangat senang bekerja dengan mereka semua," katanya.

Jelasnya lagi, penampilannya dalam drama bersiri berkenaan, dia masih lagi belum berhijab dan berharap peminat faham akan situasi tersebut.

"Saya menukar imej sebaik saja penggambaran drama bersiri ini tamat. Jadi, saya tidak rasa ia akan mencetuskan sebarang kontroversi.

"Bagi saya, itu ialah masa silam saya," kata anak kelahiran Kota Kinabalu, Sabah ini.

Artis Popular Meriahkan Pelancaran Wajah Baharu mStar Online!

Posted: 18 Apr 2014 04:31 AM PDT

Selebriti yang hadir pada pelancaran wajah baharu mStar Online bergambar kenangan bersama Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan The Star Publication, Datuk Seri Wong Chun Wai (empat dari kiri) dan Pengarang Eksekutif The Star/mStar Online, Rozaid A. Rahman.
KUALA LUMPUR: Barisan artis-artis popular tanah air memeriahkan majlis pelancaran wajah baharu mStar Online yang berlangsung di Alexis Gardens, Mid Valley, Bangsar di sini pada Khamis.

Bertemakan 'Summer Chic' kehadiran selebriti tempatan terutamanya artis wanita tampil bergaya dengan pelbagai imej menepati dengan konsep pada pelancaran petang itu.

Lebih 50 selebriti yang terdiri daripada penyanyi, pelakon, pengarah filem dan produser sama-sama menyokong pelancaran wajah baharu portal ini.

Antara artis yang hadir ialah Siti Saleha, Afiq Muiz, Nelydia dan Uqasha Senrose, Fouziah Gous, Atilia Haron, Raja Azmi, Natasha Hudson, Bella Dally, Ning Baizura, Dynas Mokhtar, Fazli Zainal, Faezah Elai, Hans Isaac, Nurul Wahab, Asfan, Kilafairy dan Josiah Hogan.
Anuar menyampaikan tiga buah lagu khas buat para tetamu yang hadir pada majlis pelancaran itu.

Turut kelihatan Intan Ladyana, Shuhaimi Lua, Iz Suliani, Kelly Azman, Gambit Saifullah, Halim Othman dan penyanyi versatil Salamiah Hassan.

Manakala ramai artis turut tampil bersama pasangan masing-masing seperti Yasmin Hani bersama suaminya Shahrin, Nelydia Senrose dan Qi Razali, Vanidah Imran dan Rashidi Ishak, Azura Zainal dan Ibrahim manakala Fouziah Gous dan Zafrin.

Pelakon yang sedang hamil empat bulan, Rozita Che Wan hadir bersama anak sulungnya Ammar Effendy tanpa ditemani suaminya, Zain Saidin.
Penyanyi Salamiah Hassan (depan) dan Raja Azmi melihat wajah baharu mStar Online.

Bintang sukan yang bersama pula terdiri daripada Nazmi Faiz, Pandalela Rinong dan Ann Osman.

Sementara itu, Pelawak Shuib (Sepahtu), Jihan Musa dan Yus (Jambu) tampil pada petang itu menggeletek hati tetamu dengan telatah-telatah lucu dan gimik yang dipersembahkan mereka manakala Fahrin Ahmad bertindak sebagai pengacara.

Majlis yang bermula pada pukul 3 petang itu turut dimeriahkan dengan persembahan oleh Reez (AF), Alyah dan Anuar Zain.

Kemunculan Anuar mendapat sambutan hebat apabila penyanyi itu menyampaikan tiga buah lagu iaitu Keabadian Cinta, Sesuci Cintamu dan Sedetik Lebih.
Penyanyi Iz Suliani (kiri) dan pelakon Siti Saleha (kanan) terpilih untuk menerima tiket penerbangan percuma tajaan AirAsia. Hadiah disampaikan oleh Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Urusan Kumpulan The Star, Datuk Seri Wong Chun Wai (dua dari kiri), Pegawai Khas Kepada Pengerusi Eksekutif AirAsia, Edd Razhe (tengah) dan Rozaid A. Rahman, Pengarang Eksekutif The Star/mStar Online (dua dari kanan).

Dalam perkembangan lain, kebanyakan artis menyukai wajah baharu mStar Online yang diperkenalkan pada awal Mac lalu.

Ia disifatkan lebih mesra pembaca selain artikel yang ditampilkan menarik dan terkini. Pelancaran wajah baharu dengan tagline 'Meraikan Aspirasi Dunia Maya' ini dijangka mampu menarik lebih ramai golongan muda khususnya penggemar media digital kerana reka bentuknya lebih interaktif.

Apa kata mereka mengenai mStar Online:

"Saya gembira mStar Online telah melangkah ke arah kematangan dalam menyampai berita kepada pembaca. Saya suka dengan perkembangan ini". - Faezah Elai

"Perubahan wajah baru mStar semestinya membuatkan pembaca tidak bosan melihat 'layout' yang dipaparkan ketika membaca berita-berita yang dipaparkan". - Afiq Muiz.


"Berita mStar Online yang cepat dan tepat membuatkan saya antara pembaca setia portal ini. Saya lebih senang dengan berita yang pendek tetapi mempunyai isi yang mencukupi."  - Natasha Hudson.


"Semoga perubahan wajah baharu mStar dapat memberikan kelainan selain menambah jumlah pembaca. Saya yakin mStar Online dapat mencapai kejayaan yang luar biasa berbanding portal lain". - Atilia Haron.



"Lapan tahun mStar Online ditubuhkan, saya percaya portal ini akan menjadi antara portal popular kerana informasi semasa yang padat tidak kira daripada segi sukan, berita dan hiburan."

Rozita Che Wan Larang Anak Jadi Pelakon

Posted: 18 Apr 2014 04:30 AM PDT

Rozita tidak akan membenarkan anaknya terlibat dalam bidang lakonan biarpun ada pihak menawarkan anaknya itu berlakon.
TERKINI KUALA LUMPUR: Pelakon Rozita Che Wan tidak akan membenarkan anak lelakinya, Ammar Effendy, 18, terlibat dalam bidang lakonan dan akan memastikan remaja itu memberi tumpuan kepada pengajiannya yang bakal bermula Mei ini.
Rozita atau lebih mesra dengan sapaan Cik Ta, 41, berkata, sebelum ini ada beberapa syarikat produksi menawarkan tawaran berlakon kepada Ammar namun ditolak secara baik olehnya.

"Jika dia berminat pun saya tidak akan benarkan dia berlakon biarpun ada beberapa tawaran diberikan kepadanya tetapi saya tolak dengan baik," katanya kepada mStar Online.

Rozita ditemui pada majlis pelancaran wajah baharu mStar Online yang diadakan di Alexis The Gardens, Mid Valley, Bangsar di sini pada Khamis.

Ammar bakal memulakan pengajian peringkat asasi di Universiti Nottingham yang terletak di Semenyih dekat sini dalam bidang pengurusan perniagaan.

Dia turut memberitahu tidak berminat untuk terlibat dalam bidang seni seperti ibunya.
Rozita kesal dituduh suka menunjuk-nunjuk apabila dia memberitahu akan membelikan sebuah kereta untuk Ammar.

Dalam pada itu, Rozita kesal apabila ada pihak yang menuduhnya suka menunjuk-nunjuk kemewahan yang dimilikinya selepas membuat keputusan untuk  memberi hadiah sebuah kereta mewah kepada Ammar kerana kejayaan anaknya itu mendapat keputusan cemerlang 8A 1B dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) baru-baru ini.

Jelas Rozita, dia tidak pernah berniat untuk menghebohkan perkara itu  sebaliknya hanya menjawab pertanyaan pihak media ketika ditemubual baru-baru ini.

"Apabila ditanya mengenai kesahihan tentang cerita saya ingin beli kereta untuk Ammar saya jawab tetapi bukan dengan niat untuk menunjuk-nunjuk apatah lagi bersikap riak.

"Tetapi malangnya orang salah faham dengan kenyataan saya dan menuduh yang bukan-bukan tanpa mengetahui cerita sebenar," jelasnya.

Ammar bakal memulakan pengajiannya pada Mei ini.

Ana Dahlia ke Bangkok bersama kekasih?

Posted: 18 Apr 2014 04:27 AM PDT


  • Ana Dahlia ke Bangkok bersama kekasih?
PADA awal tahun lalu, timbul khabar angin yang mengatakan pelakon, Ana Dahlia kini sudah mempunyai pengganti.

Hal ini mula diperkatakan apabila bekas isteri chef selebriti, Chef Riz, ini mula membawa jejaka itu menemaninya ke butik fesyen terkenal untuk menempah busana ke Anugerah Bintang Popular (ABP 2013) yang sepatutnya berlangsung pada 6 April lalu.

Kini, berita mengenai Ana dan jejaka yang dikenali sebagai Ubai Zulkiflee itu kembali diperkatakan setelah mereka memilih Thailand sebagai lokasi percutian bersama.

Menerusi foto yang dimuat naik di laman sosial Instagram, pasangan ini bercuti di Bangkok sekali gus berkesempatan meraikan festival Songkran di negara itu.

Malah, keseronokan jelas terpancar di wajah mereka dalam menyambut pesta Tahun Baharu Thai itu.

Bedah vs Joyah: Bikin penonton pecah perut

Posted: 18 Apr 2014 04:26 AM PDT


  • Bedah vs Joyah: Bikin penonton pecah perut
BAGI yang pernah menonton telemovie Bedah Tong Gas dan Joyah, pastinya masih teringat aksi pelakon utamanya yang mencuit hati.

Sempena ulang tahun TV9 yang ke-8, kedua-dua telemovie yang mendapat tontonan tertinggi menerusi slot Skrin Di 9 ini, digabungkan menjadi drama bersiri enam episod.

Diterbitkan dua produksi Zeel Production Sdn. Bhd. dan ZK Creative Production Sdn. Bhd, drama bersiri arahan Nazir Jamaluddin ini menemui penonton setiap Sabtu, jam 8.30 malam, bermula 5 April lalu.

Mengulas mengenai drama ini, Nazir berkata idea untuk menggabungkan dua telemovie ini datangnya dari hasil perbincangan pihak stesen TV.

"Selepas dua telemovie ini mendapat rating tontonan tinggi, pihak TV9 bersetuju untuk menggabungkan menjadi satu cerita yang lebih panjang.

"Penonton pastinya sudah mengetahui bahawasanya kedua watak utama ini mempunyai ragam dan perangai pelik sehingga memeningkan keluarga mereka. Namun, kami menerapkan nilai positif dan elemen kekeluargaan yang erat," jelasnya.

Meskipun ada pengikut tersendiri, menerusi beberapa telemovie sebelum ini; Bedah Tong Gas, Bedah Tong Gas Nak Raya, Bila Joyah Masuk TV, dan Bila Joyah Dah Goyah, menurut Nazir gandingan kali ini turut diberi nafas baru.

Malah pelakon utamanya, Noor Khiriah (Bedah) dan Jasmin Hamid (Joyah) masih dikekalkan.

"Drama ini jadi lebih gamat bila dua pelakon ini bergabung. Sepanjang penggambaran pun kami memang terhibur dengan keletah mereka.

"Malah saya yakin penonton akan turut terhibur dengan gelagat mereka yang sering bersaing antara satu sama lain," katanya.

Selain Noor Khiriah dan Jasmin Hamkid, drama ini turut dibintangi Bell Ngasri, Syanie Hisham, Syuhaida Abraz, Kazar dan Rozita Che Wan.

Tarikan Bell Ngasri

Lebih menarik, Nazir berkata Bell terpaksa mengalas tugas besar apabila memegang dua watak dalam satu masa.

Katanya, watak Bell terpaksa ditukar kerana dia turut membintangi kedua-dua telemovie tersebut sebelum ini.

"Mulanya ia agak merumitkan, kemudian pihak kami mencapai kata sepakat untuk menjadikan Syak dan Johari (Bell) sebagai adik beradik kembar.

"Apa pun, kami bernasib baik kerana hanya Bell sahaja yang berlakon dalam kedua telemovie ini. Jika tidak kami terpaksa memikir jalan atau cara untuk menghidupkan watak yang sedia ada," ujarnya.

Bedah vs Joyah, bermula dengan kisah Joyah yang berpindah ke kampung Bedah untuk memulakan hidup baru kerana Daud mahu tinggal di rumah pusaka peninggalan keluarganya yang terletak di sebelah rumah Bedah dan Pak Kulop.

Pada mulanya, hubungan Bedah dan Joyah mesra tetapi mula bercakaran apabila Joyah tanpa sengaja telah merosakkan motor Bedah.

Sejak itu apabila bertemu pasti ada sahaja karenah dan ragam Bedah dan Joyah yang memeningkan kepala Pak Kulop dan Daud.

Kontroversi 'Anak Durhaka', Hubungan Afiq Muiz & Ibu Kembali Jernih

Posted: 18 Apr 2014 04:24 AM PDT


Afiq memberitahu hubungan dengan ibunya Hasliza Mohd kembali jernih.
KUALA LUMPUR: Pelakon Afiq Muiz memberitahu hubungan dia dengan ibunya, Hasliza Mohd kembali jernih selepas insiden pergaduhan anak-beranak apabila Hasliza  mendakwa aktor itu berubah sikap dan melabelkannya sebagai anak durhaka.

Afiq, 21, berkata, dia insaf dan menyesal atas semua perbuatannya sebelum ini dan telah memohon ampun kepada ibunya selain kembali sedar wanita berkenaan banyak berkorban demi membesarkannya selama ini.

"Saya mengaku semua kesalahan saya sebelum ini terhadap ibu dan syukurlah hubungan kami kembali pulih. Saya telah memohon ampun kepadanya dan ibu memaafkan saya. Ibu menerima saya kembali.

"Alhamdulillah segala-galanya telah pun selesai dan saya berjanji tidak akan mengulangi semua kesilapan yang dilakukan sebelum ini," katanya.

Afiq ditemui pada majlis pelancaran wajah baharu mStar Online yang diadakan di Alexis The Gardens, Mid Valley, Bangsar di sini pada Khamis.
Afiq tidak mahu mengulangi kesilapan yang telah dilakukan sebelum ini.

Dalam pada itu, Afiq berkata, dia kini kembali menetap bersama ibunya sejak Januari lalu dan mengakui kontroversi melandanya adalah satu pengajaran yang mematangkannya sebagai seorang lelaki.
Namun Afiq tidak menafikan kejadian itu telah menyebabkan dia dipandang serong oleh sesetengah pihak dan mereka sering menyindirnya dengan perkataan 'anak durhaka'.
"Saya tidak menyesal dengan apa yang berlaku kerana ia adalah pengajaran paling besar dalam hidup dan ia sekali gus mematangkan saya sebagai seorang lelaki.

"Sindiran sesetengah pihak tidak melemahkan semangat saya sebaliknya ia menyedarkan saya siapa sebenar kawan dan lawan selama ini," jelasnya.

Sementara itu, Afiq berkata, dia berhasrat untuk mengerjakan ibadah Umrah bersama ibunya pada Januari depan dan dia kini sedang mengumpul wang untuk tujuan tersebut.

Tambah Afiq lagi, bersempena Hari Ibu pada Mei ini, dia juga bercadang untuk meraikan wanita itu dengan menghabiskan masa bersama-sama.

"Ibu adalah girlfriend  saya sekarang dan saya akan cuba membahagiakan dia. Saya juga ingin melupakan semua kisah lalu yang pernah berlaku diantara kami," ujarnya.
Pelakon berusia 21 tahun itu sempat meluangkan masa pada majlis pelancaran wajah baharu mStar Online.

Ditanya mengenai hubungannya dengan aktres Eina Azman, Afiq berkata; "Jangan kaitkan nama saya dengan dia lagi".

Dalam perkembangan lain, Afiq  bersyukur disebalik kontroversi yang pernah melanda, rezekinya dalam bidang lakonan masih tidak putus.
Jelas Afiq, jadualnya padat dengan pelbagai  penggambaran selain akan ke New Zealand untuk penggambaran sebuah drama di negara itu.

"Alhamdulillah masih banyak produksi percayakan bakat lakonan saya dan saya juga tidak memilih tawaran diberikan asalkan ia sesuai dengan saya," katanya yang bakal muncul dengan drama seperti Gerimis Salju Demi Ana dan Dingin Sahara.
Malah kata Afiq, kontraknya sebagai artis residen syarikat produksi Global Station Sdn. Bhd yang tersekat sebelum ini telah disambung dan dia akan terlibat  dengan beberapa projek bermula Jun ini.

Motosikal dari bahan terpakai

Posted: 18 Apr 2014 04:13 AM PDT


  • Motosikal dari bahan terpakai Mat Te menunjukkan motosikal buatan sendiri yang dihasilkannya dan diberi nama 'Mat Tie'.
GUA MUSANG - Ilmu yang diperoleh semasa mengikuti kursus di Pusat Giat Mara Chiku 5, empat tahun lalu tidak disia-siakan seorang peneroka Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Jeram Tekoh, dekat sini, apabila berjaya menghasilkan sebuah motosikal buatan sendiri.

Mat Te Mat Sin, 46, berjaya menyiapkan motosikal berkenaan dalam masa hampir sebulan dengan menggunakan pelbagai komponen terbuang di samping membelanjakan RM2,500 untuk membeli alat ganti bersesuaian.

Ketika ditemui di RKT Kesedar, Mat Te berkata, idea untuk menghasilkan motosikal itu timbul apabila dia melihat banyak komponen dibuang begitu sahaja di sekitar tanah rancangan berkenaan lalu berusaha mengumpulnya.

"Saya ingin buktikan ilmu diperoleh daripada kursus di Pusat Giat Mara pada 2010 lalu mampu membawa perubahan diri saya ke arah lebih kreatif dengan menghasilkan sebuah motosikal yang ada nilai kreativiti tersendiri.

"Apa yang saya lakukan ini bukan untuk kebanggaan diri, tetapi lebih kepada ilmu, berikutan pengajian di Pusat Giat Mara boleh dikatakan berada pada tahap membanggakan," katanya.

Menurutnya, hampir keseluruhan rangka motosikal dibuat menggunakan batang paip besi, manakala tangkinya dibuat daripada zink manakala enjin motosikal pula diambil daripada motosikal jenis Honda C70 yang tidak boleh digunakan lagi.

Mat Te mengakui, bukan perkara mudah untuk menghasilkan sebuah motosikal yang lengkap dan sepanjang menyiapkan motosikal tersebut, dia sentiasa memikirkan untuk membuktikan kemampuan dirinya.
"Syukur kepada ALLAH SWT kerana apa yang saya lakukan ini sudah berjaya dan motosikal tersebut adalah untuk kegunaan sendiri di sekitar tanah rancangan ini kerana memang sukar untuk didaftarkan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bagi mendapatkan cukai jalan.
"Motosikal ini saya namakan 'Mat Tie'. Sekarang, sudah ramai penduduk sekitar tanah rancangan ini telah cuba menunggangnya untuk mengelilingi kampung dan mereka dapati tiada masalah termasuk kerosakan," katanya.

Adam nafi rumah tangga goyah

Posted: 18 Apr 2014 04:09 AM PDT

FIGURA ini bersedia untuk ke gelanggang tarian sekiranya ditawarkan untuk berbuat demikian.


BEBERAPA bulan selepas mendirikan rumah tangga, hubungan antara penyanyi dan pelakon, Adam bersama isterinya, Fiza Halim dikatakan mulai renggang.
Fiza yang dahulunya merupakan bekas anggota kumpulan Elite dikatakan sering mengemas kini status di aplikasi permesejan Whatsapp miliknya dengan kata-kata dan ungkapan yang berbaur sedih.
Lantaran itu, timbul gosip mengatakan keadaan rumah tangga Adam atau nama sebenarnya, Mohd. Aizam Mat Saman, 31, dikatakan sedang bergolak.
Pernah beberapa kali Kosmo! cuba menghubungi penyanyi yang popular dengan lagu Tak Tahu itu untuk mendapatkan komen, namun usaha tersebut gagal.
Baru-baru ini, Adam yang sepatutnya datang ke studio Utusan di Jalan Chan Sow Lin, Kuala Lumpur bagi menjayakan sesi fotografi sempena promosi filem Apokalips X bersama Kosmo!, tidak hadir.
Temu janji tersebut terpaksa dibatal- kan atas alasan Adam perlu pulang ke kampungnya di Sabah. Walaupun sesi tersebut telah ditunda ke tarikh yang lain, anak jati negeri Sabah itu turut membatalkannya untuk kali yang kedua.
Kosmo! bagaimanapun berkesempatan bertemu dengan Adam pada majlis tayangan perdana filem, Bahaya Cinta di TGV 1 Utama, Damansara, Selangor baru-baru ini. Ikuti temu bual selanjutnya antara Adam dan Kosmo!.
Kosmo!: Benarkah anda sedang mengalami masalah rumah tangga?
ADAM: Saya sedar ramai orang sedang bercakap tentang perkara ini dan ada juga ura-ura yang mengatakan hubungan kami sedang dilanda masalah.
Namun, saya dan Fiza baik-baik sahaja. Rasanya, saya tidak perlu memberikan komen mengenai perkara ini dengan lebih lanjut.
Adakah disebabkan ura-ura tersebut, anda cuba untuk lari daripada media dan meninggalkan majlis yang anda hadiri dengan lebih awal?
Saya akui pulang awal sewaktu menghadiri majlis sidang akhbar Selawat Perdana baru-baru ini. Namun, saya pulang awal kerana perlu menghadiri sesi fotografi untuk filem Apokalips X.
Saya tidak pernah berniat untuk lari daripada wartawan. Jika mahu menyembunyikan diri, saya tidak akan datang pada majlis tayangan perdana malam ini.
Bercakap tentang Apokalips X, anda juga dikatakan pulang awal sewaktu majlis tayangan perdana filem itu yang diadakan beberapa minggu lalu. Boleh berikan sedikit komen?
Tuduhan itu tidak benar sama sekali. Saya hadir pada majlis tayangan tersebut. Bagaimanapun, tiada wartawan yang datang berjumpa saya untuk diwawancara.
Apakah komen anda terhadap pembatalan sesi fotografi bersama Kosmo!?
Saya akui, itu merupakan kesalahan saya sendiri. Saya memang ada hal yang perlu diselesaikan dan perlu pulang ke Sabah. Namun, saya telah memaklumkan perkara tersebut beberapa hari sebelum sesi fotografi tersebut dijalankan.
KENANGAN manis Adam dan Fiza ketika bernikah pada 26 September, 2013.


Apakah pula komen anda terhadap cakap-cakap negatif mengenai kerjaya anda sebagai penyanyi yang berjalan seiring dengan keupayaan mengubat orang sakit dengan menggunakan kaedah Islam?
Buat masa ini, saya hanya membantu guru saya mengubati orang. Jika guru saya berada di luar kawasan, baru saya mengambil alih tugasnya. Lagipun, saya memakai serban dan jubah mengikut tempat yang dituju. Padahal, saya masih Adam yang sama.
Adakah isu-isu ini menggugat kebahagian rumah tangga anda?
Tidak sama sekali. Walaupun dihambat dengan pelbagai cerita, saya dan Fiza tidak pernah bergaduh. Mungkin ini adalah ujian yang Allah ingin berikan kepada saya.
Sampai bilakah anda akan meneruskan kerjaya sebagai seorang penyanyi?
Insya-Allah, saya memang mengharapkan perubahan yang lebih baik dalam hidup saya. Di samping itu, saya akan cuba untuk memperlahankan karier saya sebagai penyanyi. Sebab itu, saya mula menyanyi lagu-lagu berentak perlahan dan mengurangkan lagu-lagu yang memerlukan saya menari. Bagaimanapun, saya tetap akan menari jika mendapat permintaan.
Boleh ceritakan sedikit tentang filem Bahaya Cinta?
Ini merupakan filem kerjasama pertama antara Malaysia dengan Vietnam. Filem arahan Yusof Kelana ini mengisahkan Iskandar, lakonan saya, terbang ke Hanoi, Vietnam untuk mencari kekasih lama ibunya yang merupakan pelarian negara itu suatu ketika dahulu. Filem ini akan menemui penonton pada 1 Mei depan.
Apakah perkembangan terbaharu anda?
Saya akan muncul dengan single terbaharu berjudul Marmie Maafkanku. Lagu tersebut merupakan karya komposer dari seberang, Bajai.

Karl hargai pengalaman

Posted: 18 Apr 2014 04:07 AM PDT




BULAT hati Karl Shafek memilih dunia penyiaran untuk mengembangkan kerjaya tidak pernah bertanda sia-sia. Bahkan, bekas kru kabin Penerbangan Malaysia (MAS) ini langsung tidak menyesal dengan keputusannya meninggalkan kotak selesa itu kira-kira enam tahun lalu.
Apa tidaknya, dengan usaha yang ditonjolkan selama ini, tuan empunya nama, Khairul Shafek Ibrahim, 34, kini mampu tersenyum dengan pencapaiannya dalam bidang pengacaraan.
Walaupun berjaya mengutip banyak pengalaman berharga sepanjang mengemudi kariernya, tiada siapa sangka anak kelahiran Pekan, Pahang itu pernah dibayar gaji sebanyak RM 1,600 sebulan ketika mula-mula menjinakkan diri dengan dunia penyiaran.
"Saya mula menceburkan diri dalam bidang ini sejak tahun 2008. Ketika itu, saya nekad meninggalkan pekerjaan tetap saya sebagai kru kabin untuk mengejar cita-cita dalam bidang penyiaran.
"Walaupun pada mulanya agak perih menjalani cara hidup yang jauh berbeza dan hanya berbekalkan gaji yang kecil tetapi kerana cinta saya terhadap bidang penyiaran, saya mampu meneruskan hidup sehingga hari ini," ujar Karl.
Hidup mewah
Disebabkan nekadnya itu, Karl tidak mengendahkan tohmahan sesetengah pihak yang mengatakan dia tidak lagi hidup secara mewah selepas kurang mendapat tawaran pengacaraan sejak akhir-akhir ini.
"Alhamdulillah, sejak mula memasuki industri (bidang pengacaraan) rezeki saya tidak pernah putus. Walaupun tawaran yang diterima tidak sebanyak dulu, sekurang-kurangnya, saya masih ditawarkan untuk mengacara atau mengendalikan acara setiap bulan.
"Saya bukanlah mahu menunjuk-nunjuk, cuma apa yang saya peroleh sepanjang bergelar pengacara cukup untuk saya hidup secara sederhana," ujarnya lagi.
SELEPAS muncul menerusi filem Zaiton Ceritaku, Karl Shafek mengimpikan watak dalam filem yang menuntutnya bermain dengan sisi komedi.


Menegaskan kehidupannya bukanlah berpaksi pada erti kemewahan, Karl lebih mempercayai dengan harga pengalaman yang diperoleh serta kepuasan melakukan kerja-kerja yang diminatinya.
"Bagi saya, pengalaman yang saya kutip selama ini lebih berharga jika mahu dibandingkan dengan wang ringgit. Lagipun, ia dapat digunakan dalam tempoh masa yang sangat panjang," tambah Karl yang menyifatkan rasa gembira perlu ada pada setiap pekerjaan yang dilakukannya.
Dunia lakonan
Selain rancak bergelar pengacara, Karl juga tidak ketinggalan untuk mencuba nasib sebagai seorang pelakon. Pernah muncul di kaca televisyen dan layar perak, graduan Institut Integratif Media Malaysia (MIIM) ini bercadang mahu memberikan lebih tumpuan terhadap bidang lakonan tahun ini.
"Pada tahun ini, saya bercadang mahu memberi fokus yang lebih terhadap bidang lakonan. Bukan tidak mahu bermula dari awal, cuma saya perlu berhati-hati dalam membahagikan masa untuk karier.
"Jadi, pada pendapat saya, selepas kedudukan saya kukuh sebagai pengacara, apa salahnya untuk saya mencuba bidang seni yang lain pula," katanya mengakui masih lagi bertatih dalam bidang tersebut.
Menurut Karl, sewaktu mula-mula beraksi di hadapan kamera, ramai yang memberitahu bahawa intonasi dan gaya percakapannya kedengaran seperti seorang pengacara.
Bagi mengelakkan perkara itu berulang, dia tidak teragak-agak untuk belajar tentang selok-belok dunia lakonan dengan menyertai pementasan teater secara kecil-kecilan.
"Ketika mula-mula berlakon, saya sering ditegur peminat kerana bercakap seperti seorang pengacara. Saya sedar, cara percakapan di dalam drama atau filem adalah lain dan perlu mengikut skrip.
"Justeru, apabila ditawarkan untuk berlakon teater Madu Ku Kalut pada tahun lalu, saya cuba menggunakan peluang tersebut sebaik mungkin. Alhamdulillah, prestasi saya semakin lama semakin meningkat," katanya.

KARL SHAFEK menjadikan pentas teater sebagai platform untuk belajar selok-belok dunia lakonan.


Dua tawaran
Melanjutkan perbualan bersama jejaka berbintang Aries itu, dia kini sedang sibuk menjalani penggambaran untuk sebuah drama bersiri 40 episod terbitan Suhan Movies berjudul Masihkah Ada Cinta.
Ternyata begitu teruja dapat bekerja dengan syarikat milik Rosyam Nor itu, Karl juga tidak menafikan bahawa dia sungguh gembira kerana berpeluang berlakon bawah pengarah ternama, Amy Maziah.
"Sejujurnya, pihak Suhan Movies telah beberapa kali menawarkan saya untuk berlakon dalam drama terbitan mereka. Namun, disebabkan kekangan masa, saya terpaksa menolak tawaran tersebut.
"Bagaimanapun, setelah mendapat tawaran untuk memegang watak Johan dalam drama Masihkah Ada Cinta, saya terus bersetuju. Lagipun, saya sudah lama ingin bekerja dengan pengarahnya," ujar Karl yang begitu meminati nashkah-nashkah yang pernah diterbitkan oleh Suhan Movies sebelum ini.
Drama yang diadaptasi daripada novel yang pernah diterbitkan sekitar tahun 90-an itu bakal menemui penonton di saluran RTM tidak lama lagi.
Di samping itu, Karl baru sahaja memulakan sebuah lagi penggambaran drama untuk slot Akasia TV3 yang bakal disiarkan pada bulan Ramadan tahun ini.
"Selain Masihkah Ada Cinta, saya sedang sibuk menjalani penggambaran drama bersiri Rindu Awak 200 Peratus bersama Ayda Jebat dan Zul Ariffin," ujar Karl.
Ketika ditanya mengenai keputusannya menerima dua tawaran dalam satu masa, Karl memberitahu, dia telah mengadakan perbincangan dengan pihak produksi Rindu Awak 200 Peratus terlebih dahulu sebelum menerima tawaran tersebut.
"Sebelum menerima tawaran ini, saya ada berbincang dengan mereka tentang drama yang sedang saya lakonkan dengan Suhan Movies. Jika mereka mampu mengikut jadual saya dengan Suhan, maka tidak menjadi masalah untuk saya menerima tawaran tersebut.
"Walaupun saya menerima tawaran berlakon yang berjalan secara serentak, namun saya akan pastikan bahawa saya tidak berkejar dari dua set penggambaran yang berbeza dalam satu masa," ujarnya.

SELAIN mengacara dan berlakon, figura ini juga bercita-cita mahu membuka sebuah restoran pada masa akan datang.


Buka cafe
Jika mahu diberi jolokan, status selebriti serba boleh mungkin tepat menggambarkan figura yang pernah membintangi drama muzikal Hotel Mania ini.
Sudah puas beraksi di hadapan kamera sebagai pengacara dan pelakon, Karl Shafek turut menunjukkan kemahirannya dalam bidang kulinari menerusi program pertandingan masakah MasterChef Selebriti dan MasterChef Celebrity All Stars.
Selepas muncul sebanyak dua kali dalam pertandingan memasak itu, bakat yang ada padanya sering menjadi bualan ramai. Justeru, tidak hairanlah jika kebanyakan daripada peminatnya begitu tertarik mahu mencuba masakan yang dimasak oleh Karl.
"Disebabkan oleh permintaan mereka, saya bercadang mahu membuka restoran atau kafe yang menampilkan menu-menu yang pernah saya masak ketika menyertainya MasterChef.
"Bagaimanapun, itu hanya perancangan awal sahaja. Jika saya ingin memulakan sebuah perniagaan, saya memerlukan modal yang besar. Insya-Allah, dalam masa dua tahun, mungkin cita-cita saya ini akan menjadi kenyataan," ujar Karl.

Julfekar rancang bisnes di Filipina untuk Min

Posted: 18 Apr 2014 04:06 AM PDT


PERBEZAAN usia melebihi 20 tahun tidak menjadi halangan buat Julfekar dan Min membina rumah tangga.


LEBIH seminggu melayari alam rumah tangga selepas melangsungkan pernikahan pada 4 April lalu, komposer Julfekar dan isterinya, penyanyi Min Yasmin disandingkan dalam acara begitu romantis di Dewan Ndah Mahligai, Shah Alam, Selangor.
Mengasyiki (menyukai) pada warna putih, pasangan ini melatari majlis persandingan mereka dengan warna putih dan Min juga anggun menyarung gaun berwarna putih dari Butik Princess.
Bergelar suami buat kali kedua selepas lima tahun hidup menduda, Julfekar mengakui bersyukur dan lega.
"Saya memang terbiasa hidup bersendirian selepas lima tahun menduda. Saya juga terfikir bagaimana berkahwin semula pada usia yang sudah mencecah 49 tahun.
"Terfikir juga berapa lama hidup saya. Walaupun pada mulanya kurang yakin untuk berkahwin, namun siapa saya untuk menolak jodoh," ungkapnya jujur selepas majlis resepsi yang berlangsung pada Ahad lalu.
Julfekar juga bersyukur apabila isterinya, pemilik sebenar nama Nurul Yasmin Abdul Aziz, 25, itu, menerima lamarannya. Kini, hidupnya terisi dengan kehadiran isteri yang dapat menjaga sakit dan makan minumnya.
Yakin Min pilihan tepat, luah Julfekar, bekas isterinya, anak-anak dan juga cucu-cucunya menyukai Min dan berharap dia mengahwini wanita berkulit hitam manis itu.
Sedar perbezaan usianya dengan Min begitu ketara, Julfekar sudah memikirkan perjalanan hidup isterinya itu dan merancang masa depan Min.
"Saya perlu fikirkan perjalanan hidup dia. Ada beberapa perancangan yang dirangka sejak dulu akan terhasil tidak lama lagi. Antaranya, album penuh Min dan juga album kolaborasi dengan penyanyi-penyanyi Filipina.
"Selain itu, saya juga merancang untuk membuka syarikat rakaman, restoran dan pusat peranginan di sana (Filipina)," jelasnya yang memilih negara itu kerana kuasa besarnya dalam bidang muzik.
Mengulas mengenai album kolaborasi Min dengan penyanyi Filipina, kata Julfekar, Min bakal berduet dengan penyanyi-penyanyi Filipina seperti Nikki Bacolod, Bryan Termulo, Diya dan Eima.

PASANGAN ini bakal berbulan madu di Pulau Boracay, Filipina.


Menyanyi dalam bahasa Tagalog, akui Min pula, dia perlu belajar dan bercakap dalam bahasa itu.
"Nicky Bacolod pernah datang sini (Malaysia). Dia banyak membantu saya bertutur dan melontar dialog dalam bahasa Tagalog," kata Min mengenai penyanyi yang juga merupakan pelakon dan pengacara MTV itu.
Ditanya tentang perancangan berbulan madu, pasangan itu merancang untuk menikmatinya di Pulau Boracay, Filipina.
Berduet
Malam resepsi Julfekar dan Min turut dihiburkan dengan persembahan duet daripada pasangan pengantin itu. Pasangan itu menyanyikan lagu Jangan Kau Pergi nyanyian Farawahida.
Menurut Min, lagu ciptaan Julfekar itu juga akan dihasilkan semula dan dinyanyikan mereka dalam susunan muzik berbeza untuk dipasarkan sebagai single mereka.
Biarpun ia pernah dipopularkan oleh Farawahida, Min tidak kisah untuk menyanyikan semula lagu tersebut kerana dia menyukai lagu itu.
"Saya suka lagu itu kerana lirik dan melodinya yang bagus," ulasnya.
Sementara itu, menurut Julfekar pula, Min sendiri yang meminta untuk menyanyikan lagu tersebut pada majlis resepsi mereka.
Majlis yang dikendalikan oleh anak Julfekar iaitu Zulfadhli itu turut dihiburkan dengan persembahan daripada penyanyi-penyanyi bawah bimbingan Julfekar.
Sekitar 500 tetamu hadir termasuk ahli keluarga dan sahabat-handai kedua-dua belah pihak serta rakan-rakan artis seperti Datuk Rosyam Nor, Faradhia, Lufyia dan David Teo.
Terdahulu, Min dan Julfekar atau nama sebenarnya, Julfekar Ahmad Shah, sah bergelar suami-isteri pada
4 April lalu. Mereka diijabkabulkan
di Masjid Kota Damansara, Kuala Lumpur.

Pembunuh dimaafkan ibu mangsa kekejamannya

Posted: 18 Apr 2014 04:02 AM PDT



BALAL ditampar ibu seorang mangsa pembunuhannya semasa dia mahu menjalani hukuman gantung sampai mati di Teheran, Iran baru-baru ini.



TEHERAN - Seorang pembunuh di Iran terselamat daripada digantung selepas ibu mangsa memilih untuk memaafkan kesalahannya, lapor akhbar MailOnline semalam.
Pembunuh yang dikenali sebagai Balal itu menjalani hukuman gantung di sebuah tempat awam di Iran yang turut dihadiri oleh ibu bapa si mangsa.
Ketika dia menarik nafas terakhir semasa tali gantung berada di lehernya, ibu bapa si mangsa memilih supaya hukuman tersebut tidak diteruskan.
Ibu mangsa sebaliknya menghampiri Balal, menampar mukanya bebe- rapa kali dan membuka ikatan tali gan- tung bersama suaminya.
Gembira melihat Balal terselamat, ibunya kemudian berlari dan memeluk wanita yang telah melepaskan anak lelakinya daripada tali gantung.
Bapa mangsa, Abdolghani Hossein- zadeh berkata, isterinya berubah fikiran selepas bermimpi menemui anak lelaki mereka yang telah mati.
"Tiga hari lalu, isteri saya bermimpi berjumpa dengan anak sulung kami dan diberitahu bahawa dia dan adik lelakinya berada di tempat yang baik," kata Abdolghani.
"Arwah juga meminta ibunya supaya tidak mengambil tindakan balas," tambah lelaki itu.
Menurut Abdolghani, tindakan isterinya itu luar biasa kerana mereka telah kehilangan seorang lagi anak lelaki dalam satu kemalangan motosi- kal semasa dia berusia 11 tahun.
Balal dihukum mati kerana menikam mangsa yang ketika itu berusia 18 tahun, Abdollah Hosseinzadeh dalam satu pergaduhan di bandar Royan, tujuh tahun lalu.
Namun, Abdolghani percaya Balal tidak bermaksud untuk membunuh anak lelakinya.
"Ketika kejadian, Abdollah berang dan menendang Balal tetapi pembunuh itu mengeluarkan sebilah pisau dari celah sarung kakinya," kata Abdolghani.
"Balal masih muda dan tidak tahu selok-belok menggunakan pisau," tambahnya.
Undang-undang syariah di Iran membenarkan keluarga mangsa untuk mengambil bahagian dalam pelaksanaan hukuman mati ke atas pesalah.
Mereka juga boleh membatalkan hukuman mati tersebut tetapi bukan hukuman penjara.
Setakat ini, masih tidak dapat dipastikan sama ada Balal akan dibebaskan.

Hidup dalam buangan di tanah asing

Posted: 18 Apr 2014 04:00 AM PDT




BERMULA tahun 1967, setiap orang Chagos yang meninggalkan Pulau Diego Garcia untuk rawatan perubatan atau bercuti di Mauritius, tidak lagi dibenarkan pulang ke tanah air mereka.
Tanpa ditemani keluarga atau harta benda, penduduk asal pulau yang terletak di jantung Lautan Hindi itu terpaksa merempat di penempatan setinggan Mauritius. Sehingga tahun 1973, hampir 1,200 orang Chagos dipindah secara paksaan ke Mauritius dan Seychelles.
Keluarga Jeannette Alexis antara penduduk Diego Garcia terakhir dipindahkan. Imbas Alexis: "Ayah memberitahu bahawa kami mesti meninggalkan pulau ini (Diego Garcia) kerana orang Amerika akan berpindah masuk dan ia tidak lagi selamat untuk kami sekeluarga."
Sudahlah mereka dihalau, haiwan peliharaan mereka terutama anjing dibunuh tentera British menggunakan gas dan kemudiannya dibakar.
"Anda boleh bayangkan tekanan yang mereka letakkan ke atas kami. Saya menangis dan berpaut pada kaki ibu dan walaupun masih kecil ketika itu, saya sedar bahawa kami telah meninggalkan sesuatu yang berharga dan ia merupakan rumah kami," luah Alexis.
Marcel Moulinie, pengurus sebuah ladang kelapa di pulau berkeluasan 44 kilometer (km) persegi itu menceritakan, dia diarahkan kerajaan British untuk memindahkan semua penduduk keluar.
"Apabila tiba waktu berpindah, mereka tidak dibenarkan membawa apa-apa selain beg berisi baju. Kapal kargo pemindahan yang digunakan pula kecil dan mereka terpaksa berhimpit selama lima jam," dedah Moulinie.
Penduduk Diego Garcia memberitahu bahawa mereka meninggalkan syurga dan dicampak ke neraka apabila tiba di Pelabuhan Louis, Mauritius. Berbekalkan kepakaran menangkap ikan dan berkebun, tanpa kemahiran profesional, mereka berdepan kesulitan mengadaptasi kehidupan di bandar serba lengkap itu.
Tambah menyayat hati, selepas ditinggalkan tanpa wang, pekerjaan yang dijanjikan dan rumah baharu, orang Chagos terpaksa berdikari hidup dalam buangan di tanah asing.
Selepas tiga dekad, tiada siapa mengetahui kisah kesengsaraan orang Chagos sehingga seorang penduduk asalnya, Olivier Bancoult, presiden bagi Persatuan Pelarian Chagos mendakwa kerajaan Britain di mahkamah.
Amarah Bancoult tidak terbendung setiap kali mengenang penderitaan yang dilalui bangsanya. Tiga abang Bancoult mati sebagai pemabuk akibat berputus asa dengan kesempitan hidup kritikal manakala adik perempuannya membunuh diri kerana terlalu merindui Diego Garcia.

LAPANGAN terbang Diego Garcia memainkan peranan penting ketika serangan ke atas Iraq dan Afghanistan.


"Ia menyiat-nyiat perasaan saya dan sebab itu saya tidak akan berputus asa. Semua ini terjadi kerana AS dan British membuat hidup kami merana," luah Bancoult menerusi laporan rangkaian televisyen dan radio Amerika Syarikat (AS), CBS News pada Jun 2003.
Kelapa
Kontroversi membabitkan hak untuk pulang penduduk asal Diego Garcia dengan kerajaan Britain dan AS mendapat perhatian dunia. Namun ia tidak diperjuangkan secara besar-besaran ekoran bilangan kecil rakyatnya yang kini meningkat kepada 5,000 orang.
Mengupas punca perpindahan paksaan itu, penulis buku Island of Shame: The Secret History of The U.S. Military on Diego Garcia, David Vine seperti yang dipetik daripada Global Research pada tahun 2009 mendedahkan, orang Chagos dipindahkan kerana populasi mereka yang kecil dan bukan tergolong dalam orang kulit putih.
Pihak AS juga cuba menyebarkan cerita palsu dengan mengatakan orang Chagos hanyalah pekerja kontrak sementara yang mendiami Diego Garcia untuk jangka masa singkat. Sementelah, mereka telah hidup di pulau itu sejak Revolusi Amerika iaitu hampir 200 tahun.
Jelas Vine yang juga profesor antropologi di Universiti Amerika, Washington DC, orang Chagos diimport dari Afrika, India dan sekitar Kepulauan Melayu bagi bekerja di ladang kelapa dan kopra (kelapa kering) di pulau itu.
Nenek moyang
Diego Garcia yang merupakan salah satu daripada 52 pulau dalam Kepulauan Chagos pada asalnya bukanlah penempatan manusia. Ia ditemui pelayar Portugis, Vasco de Gama sekitar 1500-an tetapi tidak diiktiraf di dalam peta dunia.
Pada abad ke-18 (1700-1800), Perancis meletakkan Diego Garcia di bawah jajahan Mauritius. Hamba-hamba yang dibawa masuk ke pulau itu untuk sektor agrikultur kemudiannya menjadi majoriti penduduk dan merupakan nenek moyang keturunan Chagos hari ini.

PANGKALAN tentera bersama Amerika Syarikat dan Britain ini menjadi lokasi strategik bagi dua kuasa besar ini meluaskan dominasi di Asia Barat.


British kemudian menawan Mauritius ketika Perang Napolean dan mendapat milikan ke atas Diego Garcia menerusi Perjanjian Paris. Tidak lama kemudian, pada tahun 1883, sistem penghambaan dihapuskan dalam sistem empayar British membolehkan orang Chagos membina peradaban sendiri.
Sehingga tahun 1971, pendapatan utama penduduk pulau itu diperoleh hasil perdagangan minyak kelapa. Ia merupakan sektor perladangan yang menguntungkan kerana minyak kelapa itu dijadikan minyak mesin yang berkualiti dan digunakan dalam lampu-lampu di Eropah.
Setahun selepas penubuhan Jajahan Lautan Hindi British (BIOT) pada tahun 1965, satu perjanjian rasmi telah ditandatangani antara United Kingdom (UK) dan AS bagi menjadikan Diego Garcia sebagai pangkalan tentera bersama.
Bagi menguatkuasakan perjanjian itu, Britain memisahkan Kepulauan Chagos daripada jajahan Mauritius, biarpun tindakan mereka menyalahi undang-undang penyahjajahan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).
Berdasarkan perjanjian itu, Diego Garcia dipajak kepada AS sebagai pertukaran pemansuhan hutang membeli peralatan ketenteraan bernilai AS$14 juta (RM45 juta).
Laman web Infoplease menyatakan, Diego Garcia terletak di luar rangkaian siklon (angin puting beliung) menjadikan ia pangkalan tentera efektif ketika Perang Dingin dan bagi memerhati pergerakan Kesatuan Soviet. Fungsinya sebagai pangkalan hadapan juga diiktiraf ketika Perang Teluk 1991.
"Menerusi Diego Garcia, AS boleh meluaskan kuasanya di sepanjang Asia Barat, Afrika Timur, India, Australia dan Indonesia," jelas Vine yang menyatakan AS kini memiliki kira-kira 1,000 buah pangkalan termasuk 287 di Jerman, 130 di Jepun dan 57 di Itali.
Diego Garcia juga dilengkapi pesawat pengebom terbesar AS termasuk Air Force B-52, B-1B dan B-2. Buktinya pada 17 Disember 1998, hampir 100 peluru berpandu kruis jarak jauh dilancarkan ke Iraq di bawah Operasi Desert Fox.
Pada 7 Oktober 2001 pula, AS sekali lagi menggunakan Diego Garcia sebagai pelancar pesawat pengebom B-52 dan B-2 bagi menyerang Afghanistan. Biarpun terletak lebih 4,828km dari selatan Iraq, ia tidak mengundang sebarang masalah logistik kepada AS. Malah Tentera Udara AS pernah mendedahkan bahawa B-52 mereka boleh menjangkau jarak melebihi 14,162km.
Seperti yang dinyatakan pada laman web rasmi Fasiliti Sokongan Tentera Laut Diego Garcia, kedudukan terpencil pulau itu membolehkan ia menjadi hab kunci bagi mengesan satelit dan bertindak sebagai salah satu daripada lima stesen pengawasan Penentu Kedudukan Global (GPS). Ia turut dilengkapi sistem Pengawasan Angkasa Optikal Elektro Darat bagi mengesan objek di ruang udara.
PENDUDUK asal pulau ini menjalani kehidupan berasaskan sistem sara hidup menerusi pertanian dan perikanan.


Dokumen rahsia
Berbalik kepada tuntutan hak kembali ke Diego Garcia oleh orang Chagos, pada tahun 2000, Bancoult bersama peguamnya, Richard Gifford berjaya menemui dokumen-dokumen rahsia yang telah diubah status berhubung penjelasan perjanjian antara AS dan Britain berkenaan pembinaan pangkalan tentera Diego Garcia.
Pendedahan daripada pihak Bancoult membawa kejayaan bermakna. Mahkamah Tinggi Britain memutuskan bahawa memindahkan penduduk asal Diego Garcia sebagai satu kegiatan haram.
"Orang Chagos tidak pernah menolak pangkalan AS di Diego Garcia tetapi mereka berkecil hati kerana dinafikan peluang pekerjaan di sana," ujar Gifford.
Bagi mengekang kemaraan orang Chagos, kerajaan Britain mengeluarkan Titah Berkenan pada tahun 2004 bagi mengharamkan penduduk asal untuk kembali. Prerogatif diraja tradisional itu membolehkan Britain menolak keputusan Mahkamah Tinggi pada tahun 2000.
Namun pada Mei 2006, Mahkamah Tinggi di London memutuskan bahawa orang Chagos mungkin boleh pulang ke pulau lain di dalam Kepulauan Chagos dan menyifatkan tindakan kerajaan Britain sebagai menyalahi undang-undang dan melanggar standard moral.
Menurut laporan Huffington Post, meskipun tiga mahkamah rendah di Britain berpihak kepada orang Chagos, keputusan Mahkamah Tinggi dengan margin 3-2 berpihak kepada kerajaan Britain meranapkan impian penduduk asal Diego Garcia. Tahun lalu, Mahkamah Hak Kemanusiaan Eropah juga menolak rayuan akhir orang Chagos.
"Ia adalah pangkalan penting, saya setuju tetapi pada masa yang sama, mereka perlu sedar bahawa manusia juga penting," luah Alexis.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories