RSS

Nuffnang

- Blog Hanz -

sumber :-

- Blog Hanz -


W.A.R.I.S ft Dato Hattan - Gadis Jolobu (Real Drum)

Posted: 20 May 2014 02:30 AM PDT



W.A.R.I.S ft Dato Hattan - Gadis Jolobu (double paddle Real Drum Apps)



Memang awesome hanz tgk video nie,... tahniah kepada yg main real drum ni...power giler...

Also See and Read This : READ MORE

KENALI TUBUH BADAN WANITA

Posted: 20 May 2014 01:55 AM PDT


Wanita ibarat sehelai kain sutera. Hakikatnya lembut malah perlu tahu lenggok tubuh agar mudah memikat hati. Tubuh badan wanita sememangnya miliki 1001 makna yang tersirat. Malah, perlu tahu tidak tanduk agar tidak tersilap langkah menegur mahupun menyapa wanita dengan cara yang baik.



Bentuk tubuh "S"
Ini adalah bentuk tubuh yang dianggap paling ideal. Wanita yang memiliki bentuk tubuh ini memiliki payudara yang besar dan bokong padat sehingga ketika dilihat dari samping mirip seperti huruf S. kebanyakan wanita kini idamkan tubuh badan seperti ini. Boleh di katakana pemilihan makanan juga terlalu limit dan tidak makan makanan yang berlemak.

Bentuk tubuh "V"
Mereka yang dianggap memiliki bentuk tubuh V adalah yang langsing dan bentuk wajah oval. Bentuk tubuh seperti ini juga didamba para wanita. Secara umum wanita yang memiliki bentuk tubuh V memiliki bentuk wajah yang mungil, mirip dengan wanita Korea. Cara pesonaliti gadis bertubuh V ini kebiasaan nya kelihatan sombong tetapi hakikatnya dirinya peramah dan tidak memilih siapa untuk dirinya bersahabat.

Bentuk tubuh "X"
Bentuk ini menggambarkan mereka yang memiliki tangan dan kaki yang panjang dan dihubungkan dengan pinggang yang ramping. Kebanyakan wanita miliki tubuh ini adalah di kalangan peragawati. Tiada masalah dalam menyarung pakaian beri apa sahaja baru dirinya akan mengayakan dengan begitu baik. Pesonaliti mereka juga peramah dan di senangi

Bentuk tubuh "U"
Wanita yang dinilai memiliki bentuk tubuh "U" adalah mereka yang bagian punggungnya cukup panjang sehingga saat mengenakan gaun "backless" tampak indah. Misalnya saja seperti Emma Watson yang sangat seksi mengenakan gaun berpunggung terbuka di acara Golden Globe Award.

Bentuk tubuh "B"
Mereka yang memiliki payudara besar dan perut juga besar dikelompokkan sebagai wanita dengan bentuk tubuh "B".

Bentuk tubuh "O"
Ini adalah singkatan untuk mereka yang tubuhnya obesitas alias sangat kegemukan.


Also See and Read This : READ MORE

10 Bangunan Tertinggi Dunia 2011

Posted: 20 May 2014 01:53 AM PDT


Bangunan Pencakar langit.. Itulah gelaran yang diberi kepada bangunan yang tinggi mencecah awan ni.. Bangunan2 ini Pastinya menjadi mercu tanda dan sesuatu yang membanggakan buat sesuatu negara contohnya Malaysia, pastinya kita berbangga kerana memiliki sebuah bangunan pencakar langit yang diiktiraf di dunia.. Nak tau bangunan tertinggi selebihnya buat tahun 2011 ni..??


Senarai 10 bangunan tertinggi...!!!


Burj Khalifa, Dubai UAE, (2010, 828 m 2,717 ft 163floor )

Abraj Al-Bait Towers Mecca, Saudi Arabia, 2011, 601m 1,971ft, 95 Floor

Taipei 101, Taipei, Taiwan (2004, 509m, 1,670 ft.)
Shanghai World Financial Center, 2008 Shanghai China 492 m 1,614 ft 101floor 
Jin M Two International Finance Centre, Hong Kong (2003, 415m, 1,362 ft.)
 Petronas Tower 2, Kuala Lumpur, Malaysia (1998, 452m, 1,483 ft.)

 Nanjing Greenland Financial 2010 Center Nanjing China 450 m 1,476 ft, 89floor  

 
Willis Tower Chicago  1974  USA 442 m 1,451 ft 108 floor

 CITIC Plaza, Guangzhou, China (1996, 391m, 1,283 ft.)
 
 Trump International Hotel and Tower  2009 Chicago USA 423 m 1,389 ft 98 floor 
 
 Jin Mao Tower Shanghai 1999  China 421 m 1,380 ft 88  floor

Senarai Bangunan tertinggi tahun 2015... Bangunan Petronas KLCC menduduki tangga ke 11 tertinggi setelah  4 bangunan baru yang dijangka siap sehingga tahun 2015..

Also See and Read This : READ MORE

10 Ciri-Ciri Bentuk Badan Wanita Yang Menggiurkan Lelaki

Posted: 20 May 2014 01:48 AM PDT



Tubuh wanita seksi adalah anugerah yang istimewa bagi seorang wanita. Tak jarang wanita selalu ingin tampil seksi agar disayangi pasangannya.  Jadi tidak hairanlah ramai sekali dari wanita yang mati matian mencari tips membentuk tubuh seksi agar kelihatan mempesona di hadapan lelaki. jadi jom kita selongkar ciri-ciri bentuk badan wanita yang menggilakan lelaki..



1) Payudara yang montok dan berisi
Bagi lelaki, payudara wanita paling indah ketika mereka berusia awal 20-an. Maklumlah ketika ini payudara wanita masih mengkal, montok dan padat berisi, juga terlihat lurah yang menggiurkan. Minat mereka tertumpu pada payudara yang montok dan berisi persis di majalah-majalah lelaki atau iklan-iklan pakaian dalam. Jika kamu tidak memiliki payudara padat berisi janganlah sedih. Kerana lelaki menyukai payudara tanpa mempedulikan bentuknya, sama ada berukuran kecil atau besar, lelaki pasti tertarik pada payudara wanita. Satu lagi fakta mengapa lelaki tertarik pada payudara wanita adalah kerana di sekitar puting wanita terdapatnya aerola (bahagian yang berwarna coklat gelap). Ketika melakukan hubungan seks, aerola akan mengeluarkan bau yang merangsang lelaki. Itu sebabnya, lelaki tertarik pada payudara ketika melakukan hubungan seks.


2) Pinggang yang ramping
Bentuk tubuh jam pasir sejak dulu memang menjadi idaman wanita. Sejak berabad yang lalu, wanita berusaha keras untuk memiliki bentuk pinggang tersebut dengan memakai korset, diet ketat sehinggalah pembedahan plastik. Semakin ramping pinggang, semakin lelaki tergila-gilakan kamu. Kerana lelaki suka membayangkan diri mereka dapat merangkul pinggang wanita yang ramping, sekali gus menciptakan imaginasi yang indah-indah buat lelaki.

Teruskan Selongkar...


3) Punggung yang bulat
Punggung bulat yang penuh pasti membuat mata lelaki tidak bisa berpaling. Ada yang kata, punggung besar memudahkan wanita untuk bersalin dan mantap kala melakukan seks bersama suami. Betul ke? Justeru, ramai beranggapan semakin besar punggung semakin menarik wanita tersebut. Zaman dahulu wanita berusaha keras membuat punggungnya terlihat semakin besar supaya mudah memikat hati lelaki. Tetapi berbeza pada hari ini kerana punggung yang besar dikaitkan dengan masalah kegemukan. Jadi terpulanglah kepada persepsi masing-masing.

4) Perut kempis
Pastinya ia bukan kejutan lagi, perut kempis akan membuat lelaki jatuh cinta. Mengapa? Pertama, kerana jelas perut yang kempis menandakan wanita tersebut tidak hamil dan lelaki yakin wanita tersebut pandai merawat diri dan menitikberatkan akan kesihatan juga kecantikan bentuk tubuhnya. Kalau perut buncit dan 'berlipat-lipat', tentu itu bukan pandangan yang indah buat suami saksikan kala kamu 'bersama'.

5) Leher jenjang
Leher lelaki umumnya pendek, lebar dan dempak. Nah, kerana itu leher jenjang wanita membuat lelaki terpesona! Leher jenjang dianggap sebagai tanda kewanitaan yang sangat menggoda, membuat lelaki senang mencium dan menghiasinya dengan perhiasan. Juga mudah merangsang seksual wanita.

6) Mulut yang sensual
Lelaki menyukai wanita yang berbibir penuh dan sensual. Kerana dikhabarkan ketebalan bibir wanita adalah perlambangan bahagian intimnya. Kedua bahagian ini akan bereaksi dan dipenuhi aliran darah ketika dalam keadaan terangsang. Untuk wanita yang tidak memiliki bentuk bibir demikian usahlah bimbang. Dengan bantuan sapuan gincu merah menyala, lelaki juga bias tergoda.

7) Hidung mancung
Lelaki cukup terpesona dengan wanita yang memiliki hidung yang mancung. Masakan tidak, kerana struktur wajah nampak terletak. Siapa tidak suka memandang wajah wanita yang cantik bukan?

8) Mata galak
Lelaki umumnya mengagumi mata yang besar. Kerana itu tidak hairan jika jurusolek selalu menonjolkan solekan bahagian mata kala menata rias seseorang. Lelaki bukannya menyukai mata besar wanita tanpa alasan yang jelas. Kata mereka, mata sebegitu membuat lelaki terasa seakan dilindungi.

9) Wajah manis
Diam-diam lelaki mendambakan wanita yang berwajah sedikit keanak-anakan dan kaya senyuman. Wajah manis, dagu kecil, rahang yang cantik, tulang pipi tinggi, bibir penuh dan mata besar antara ciri-ciri kegemaran lelaki.

10 ) Kaki yang panjang
Ketika wanita menginjak dewasa, kaki mereka bertambah panjang. Nah! Di mata lelaki, kaki yang panjang menandakan kedewasaan wanita. Ramai wanita yang memiliki kaki yang panjang menyedari kelebihan itu. Biasanya mereka memakai kasut tumit tinggi atau skirt pendek untuk menonjolkan keseksian kakinya. Lelaki juga senang melihat wanita menyarung kasut tumit tinggi. Nampak seksi katanya! Dengan pemakaian kasut tinggi, membuat kaki, punggung dan bahagian belakang wanita semakin menarik.

Also See and Read This : READ MORE

7 Lubang Menakjubkan di Dunia

Posted: 20 May 2014 01:44 AM PDT


1. Kimberley Hole – Afrika Selatan
Lubang Besar Kimberley berada di Afrika Selatan dan lubang ini mencapai kedalaman 1.097 meter dan garis tengah lubang ini adalah 463 meter. Lubang ini adalah yang terbesar yang pernah digali manusia di atas bumi ini. Dari tahun 1866 hingga 1914 (ditutup pemerintah) sebanyak 50.000 penambang telah menggali lubang ini dan menghasilkan lebih dari 3 ton berlian. Jumlah tanah yang terbuang oleh penambangan diperkirakan sekitar 22,5 juta ton.


2. Glory Hole – Monticello Dam,California
Lubang ini merupakan spillway terbesar di dunia, digunkan apabila air sudah melebihi kapasitas waduk dan harus dikurangi volumenya. Dengan ukuran ini memungkinkan untuk mengkonsumsi 14.400 kubik air setiap detik. Lokasi lubang ini berada di Bendungan Monticello, California, Amerika.

Coba perhatikan lubang pada bagian kiri gambar di atas, jika Anda melompat ke dalam maka Anda akan keluar dari pancaran air di dekat bagian bawah bendungan (Gambar di bawah).


3. Bingham Canyon Mine – Utah
Lubang ini dibuat manusia untuk pertambangan. Pengerukan dimulai pada tahun 1863 dan masih terus berlangsung sampai dengan hari ini. Pada saat ini ukuran lubang adalah dengan kedalaman 0,75 mil dan lebar 2,5 mil.


4. Great Blue Hole – Belize
Fenomena geografis yang luar biasa ini dikenal sebagai "Blue Hole" terletak 60 mil di bagian daratan Belize. Terdapat banyak "blue hole" di seluruh dunia, tetapi tidak seperti yang menakjubkan ini. Pada permukaan diameter lubang adalah 0,25 mil, dengan kedalaman mencapai 145 meter. Dengan jelas bisa diamati dengan menyelam.


5. Mirny Diamond Mine – Serbia
Banyak orang telah melihat lubang satu ini. Mereka berpendapat bahwa penambangan intan ini hasil perbuatan manusia terburuk yang pernah ada di dunia. Pada kedalaman 525 meter dan diameter atas 1200 meter, bahkan telah ditetapkan larangan terbang di atas zona lubang karena beberapa helikopter pernah jatuh kedalam lubang tersebut.

Panah merah pada foto di atas adalah sebuah truk besar.



6. Diavik Mine – Canada
Lubang yang luar biasa ini dapat ditemukan di 300km timur laut dari Yellowknife di Kanada. Ini adalah tambang yang sangat besar dan daerah yang jauh sehingga ia bahkan telah memiliki sendiri bandara dengan landasan yang cukup besar untuk menampung sebuah Boeing 737. Hal itu juga terlihat sama ketika air di sekililingnya membeku.


7. Sink Hole – Guatemala

Pada tahun 2007 terjadi sebuah sink hole atau lubang sedalam 300 kaki yang sanggup menelan Patung Liberty. Sinkhole disebabkan ketika air (air hujan atau kotoran biasanya) di dalam bumi hilang pada skala besar, sehingga menyebabkan perubahan tekanan dari bawah, ketidakstabilan alam dan menyebabkan permukaan tanah "collaps" atau runtuh ke dalam bumi, menenggelamkan belasan rumah dan menewaskan setidaknya 3 orang.



Also See and Read This : READ MORE

7 Lagu-lagu Permainan Waktu Kecik Yang Nostalgia

Posted: 20 May 2014 01:40 AM PDT


Sajer jer entry kalini nak mengimbau kembali zaman kegemilangan dahulu ketika masih hingusan... Biler dikenang sedalam2 nya rasa pilu jer..tringin rasanyer untuk kembali ke zaman itu... Banyak permainan kanak2 yang dimainkan dan ianya sememangnya membawa peranan yang tersendiri... Memang lagu tidak dapat dipisahkan... Dengan adanya lagu dan melodi...Ianya membawakan mood keseronokan yang tersendiri...Tak cayer jom kita selongkar skit... Permainan yang ada melodi..Mungkin korang ingat2 luper lirik tapi melodinya masih menyengat.... Jom Layan..!!




1 - Polis Entry
Polis Entry one to jaga polis mati pencuri jaga...Main Kejor2...waa..best kot..kalau time tunggu loceng berbunyi tu. Dengan kengkawan geng yg ada da bleh create permainan ni...Lari la seberapa yang boleh dr ditangkap polis yang jaga....Tapi skung ni da banyak version ada..Ada yg bleh men twit2 la..Bleh gerak2 la bila da ditangkap...So kalu nk ikutkan yg asli punyer memang terbaik...dan sangat epik... ;)

2 - Jambatan Sudah Roboh
Jambatan sudah roboh sudah roboh sudah roboh jambatan sudah roboh...My Fair Lady...ahaha aper maksudnyer pun tak tau...tapi itu la antara bait2 melodi lagu dari jambatan sudah roboh..lagu yang diadaptasi dari versi omputih "london bridge is falling down, falling down" lebih kurang la kan.. So game ni dimainkan dengan dua orang akan berpegangan tangan membina bentuk jambatan dan pemain lain akan masuk bawah jambatan sambil menyanyikan lagu jambatan sudah roboh, biler habis jer lagu jambatan sudah roboh tu, dan biler lagu itu habis dinyanyikan sapa yang kat masuk bawah tu akan dikunci dan jadi jambatan yang seterusnyer... Begitulah seterusnya dan seterusnya..!! hehe

3 - Pepsi Cola
Game main pijak2 kaki.ahaha. lagu game ni pun boleh tahan jugak, ice cream soda pepsi cola, buatan Malaysia. effect game ni kesian kat kasut sebab kasut sekolah kotor kena pijak...haha...balik uma je mesti kene bebel ngan orang tua sebb kotorkan kasut..macam2 helah digunakan untuk menarik perhatian supaya kasut dapat dipijak.. sempoi ler game ni...! Tapi game ni agak ekstrem la agak ganas skit tapi ada jer dak prempuan dulu yang main game ni.. haha... Nayer la diorang kan..!!

4 - Enjit2 Semut
Enjit2 semut saper sakit naik atas...Ringkas jer permainan nyer..Sampai bebiler pun takkan habis pun sebeb semakin menginggi dan terus meninggi...Sampai penat dan tak tertanggung tingginyer la kot baru berhenti kan..!! Lagu Enjit2 semut ni sekarang kalu kita nengok pun telah dikormersialkan.. Boleh nengok versi kumpulan Senario, dan ramai lagi, So ianya tidaklah nampak kuno atau nostalgia... Menjadi sesuatu yang baru untuk pelapis generasi muda di masa akan datang..!!

5 - Namakan 2 Jenis
Namakan 2 Jenis..iaitu Buah...Buah A....Apple...hehe..Main nama namakan Negeri la Negara la..Buah La Benda la, Menatang la..aapapa jer la benda yang pasti kalu tak jawab jawab kena jentik... OK la kan permainan ni ada melibatkan olahan pemikiran so kira kita cerdas....Simple tapi sangat mencabar... Kita kena cekap la dan peka dengan isu dan info terkini.. Selalunya dimainkan 5 - 6 orang dalam satu bulatan...So jerit la jawapan tu sekuat nyer..Kalau main game ni mesti bising punyer..sebab masing excited bagi jawapan dengan cepat dan pantas..hehe..

6 - Pukul Berapa Datuk Harimau
Pukul berapa datuk harimau...pukul dua...pukul berapa datuk harimau pukul tiga, empat sampai lah dua belas... sampailah satu masa biler da sampai masa, anak harimau akan kena ngap... Game ni memerlukan Seorang jadi Harimau dan Datuk dan cucu2 nya Beratur la panjang2 di belakang datuk... Jadi Harimau ini akan ngap cucu2 datuk harimau da sorang demi sorang biler cukup jam 12 jer... sampai la Datuk Harimau yang kena makan last sekali... hehehe.. Ngaummm.!!

7 - Air Pasang Dalam
Air pasang dalam surut pukul 5, nyonya bangun pagi siram pokok bunga, pokok bunga melur tanam tepi atas, itik bertelur ayam menetas, cik baba jatuh dlm parit, cik aminah ketawa jerit2, naik keretapi pergi kuala Lumpur, nampak bini senet terselit bawah dapur, kit kit kit kuih bangkit, saper ketawa dia kena cubit...So lepas tu saper pun tak leh gerak atau ketawa, sumer yang main tu freeze jadi ais skejap dan saper yang ketawa akan kena cubit la jawabnyer...hahahaha....

Seronok kan lagu ni... tringat men tepuk2 sambil nyanyi lagu ni... Lihat jerk liriknyer sangat memberi makna, Air pasang pagi surut pukul 5...Kalau yang duk bandar ni jarang skali nk tau dan nengok air pasang kul pagi tu kan..sedikit sebanyak ada makna dan pengajaran dalam setiap bait2 lirik yang dinyanyikan tu... Tapi skung ada macam versi dah... Ada yang kata "Lirik Nampak bini senget terselit bawah dapur da tukaq jadi "Nampak Isteri comel terselit bawah dapur" hehehe mungkin dier tukaq untuk sesuaikan dengan keadaan sekeliling...Gud la kan..

Skung ni macam da pupus jer tradisi gilang gemilang zaman kanak2 yang sering diperlakukan ketika masa senggang suatu ketika dahulu...Skung ni kanak2 nyer masing2 canggih sumer bukak youtube online gaming dan click aja..apa game yang diorang suka...bayangkan permainan polis entry pun da dibuat dalam versi permainan komputer..manalah bebudak sekarang ni nak gerakkan badan mainkan dengan fizikal sendiri...!! ni Tgk facebook 24jam....haha...

P/S : Lagu2 ni la bwat kita happy dan riang dan sentiasa nak main game2 ni..!! jadi the song make it fun..!!

Also See and Read This : READ MORE

7 Lokasi Honeymoon Idaman

Posted: 20 May 2014 01:32 AM PDT


Honeymoon.. atau dalam bahasa melayunyer berbulan madu merupakan suatu acara atau agenda penting dalam kalendar pasangan yang baru berkahwin... Pastinya bulan madu itu setiap pasangan yang baru mendirikan rumah tangga menimpikan sesuatu yang sangat paling indah bersama... 


7.Greece

Sebuah pilihan Mediterania Yunani indah. Kunjungi kota-kota seperti Athena, Kreta dan Santorini dan menjelajahi situs-situs kuno dan keajaiban arsitektur. 

6.Hawaii

Banyak orang yang memilih perjalanan ke Hawaii untuk paket bulan madu besar dan iklim tropis. Anda dapat memilih untuk tinggal di The Big Island, Oahu, Maui, Kauai atau Lanai. Setiap pulau-pulau akan membawa perairan yang indah, gelombang menarik dan indahnya sunset. Hawaii merupakan tempat yang bagus untuk perjalanan setiap saat sepanjang tahun.

5.Aruba

Untuk berbulan madu yang ingin bersantai di siang hari dan pesta pada malam hari, Aruba adalah tempat yang tepat. Dengan cuaca sepanjang tahun cantik-, tempat ini adalah tujuan yang tepat bagi yang ingin menikmati honey moon. Pantai, restoran, klub malam dan kasino membuat Aruba tempat yang menyenangkan untuk berlibur

4.St John

Holding salah satu pantai terbaik di dunia, St John yang eksklusif untuk wisatawan berlibur dan berbulan madu. pulau ini dikenal sebagai "Beverly Hills of the Caribbean", Pulau ini terkenal dengan keindahan alam dipelihara dan memiliki banyak pantai yang menarik. 

3.Florence

Florence merupakan tempat yang menarik berikutnya. Kota terpadat di Tuscany dan terletak di Sungai Amo ini dikenal dengan kota seni, arsitektur religius, kebun dan teater. Banyak barang belanja dan makanan yang akan membuat libur bulan madu anda yang luar biasa.

2.Orlando


Orlando adalah tempat di mana berbulan madu dengan tema dunia dongeng. Salah satu tujuan liburan paling populer di dunia, Orlando adalah rumah bagi Walt Disney World Resort dan Universal Orlando Resort, yang keduanya dapat memberikan Anda pengalaman bulan madu menyenangkan

1.Venice

Venesia membuat Anda percaya pada kisah dongeng. Mobil tidak boleh digunakan, sehingga satu-satunya cara berkeliling kota yang telah berusia 1.500 tahun ini adalah dengan berjalan kaki atau menggunakan transportasi air. Dari berbagai lokasi favorit, Anda akan terpesona oleh keindahan daya tariknya. La Serenissima yang berarti "kota paling tenang", dipenuhi sejumlah istana dan karya seni, pusat perbelanjaan yang indah, dan makanan yang lezat. Habiskan waktu Anda dengan bersantai di Piazza San Marco, mengunjungi basilika, menikmati minuman bellini di Harry's Bar, serta berjalan-jalan di lorong yang sempit dan di atas jembatan. Coba lakukan perjalanan di luar musim liburan agar Anda dapat lebih menikmati kota ini

Also See and Read This : READ MORE

Perangai Perempuan Yang Lelaki Suka

Posted: 19 May 2014 01:16 PM PDT



 Perangai Perempuan yang lelaki suka dan sejuk je rasa bila bersama:



1. Keanak-anakkan
Dalam batas yg wajar, sifat keanak-anakan seorang wanita menjadi daya tarikan di mata lelaki. Mereka berasa terhibur dengan keletah anda.

2. Penuh Pengertian
Sikap pengertian wanita membuat lelaki berasa dihargai dan diterima seadanya. Sikap ini tercermin dari perasaan mudah memaafkan,
memilih waktu yang tepat untuk berbincang masalah dan sebagainya.

3. Menghargai
Lelaki suka dihargai, dipuji dengan tulus ikhlas dan diberi kepercayaan. Penghargaan dari wanita membuat lelaki berasa bangga.

4. Menjaga Penampilan
Lelaki menyukai wanita yang pandai menjaga penampilannya agar sentiasa kelihatan cantik, bersih, kemas dan menarik. Penampilan yang baik menunjukkan wanita tersebut menghargai dirinya. Dia akan murah senyuman.

5. Pandai berbicara
Lelaki tertarik dengan wanita yang pandai berkomunikasi dan boleh diajak berbual. Walau topik perbualan yang disukai lelaki berbeza dengan topik kegemaran wanita. (bersifat terbuka)

6. Pandai Bergaul dan Menyesuaikan Diri
Wanita yang pandai bergaul dan menyesuaikan diri mempunyai nilai lebih di mata lelaki. Wanita tersebut tahu menghadapi orang yang lebih tua dan cara berhadapan dengan orang yang lebih muda.

7. Menghormati Diri Sendiri
Lelaki suka dengan wanita yang menghormati dirinya sendiri sebagai seorang wanita, bersikap sopan dan mempunyai etika. Wanita yang menghormati dirinya sendiri mempunyai keyakinan dan tahu apa yg baik dan buruk diperlakukan oleh seorang lelaki terhadap dirinya.

8. Simpati dan prihatin
Lelaki suka wanita yang murah hati, mengambil berat, simpati pada nasib yg susah, sayangkan kanak-kanak dan tidak memilih bulu. Kebaikan yang wajar dan spontan mencerminkan hati yang mulia.

Also See and Read This : READ MORE

6 Petua Untuk Sentiasa Kacak dan Cantik

Posted: 19 May 2014 01:13 PM PDT



1. Berusaha untuk sentiasa berada dalam keadaan berwudhuk. Tanpa sedar kesan air wudhuk akan memberikan impak yang baik pada air muka kita. Kelihatan berseri-seri, bercahaya dan putih bersih.



2. Wajah kita selalu mengukirkan senyuman yang manis dan indah-indah. Memandang seseorang dengan sebuah senyuman pastinya membuatkan orang lain senang dan tenang. Impaknya, kita juga akan menerima senyuman yang mencantikan wajah kita.

3. Bertekad untuk menjauhi dosa-dosa dan maksiat-maksiat. Ini kerana, dosa-dosa boleh menggelapkan dan menghitamkan wajah kita. Bak kata orang, hilang nur di wajah.

4. Menghiasi peribadi dengan sifat mahmudah sepanjang masa, terutama sifat suka bantu-membantu, ringan tulang dan memudahkan urusan orang lain.

5. Saling maaf-bermaafan antara manusia terutama individu yang sentiasa bergaul dengan kita. Terutamanya, Ibu bapa, adik-beadik, teman sekerja dan sahabat handai. Paling praktikal ialah kita maafkan semua orang sebelum kita tidur setiap malam tanpa dipinta.

6. Sentiasa amalkan doa apabila menatap wajah kita dicermin. " Ya Allah sebagaimana engkau cantikan wajahku, maka perelokanlah akhlakku."


Cuba lakukan selama 40 hari tanpa henti, dan saya benar-benar yakin kalian akan merasai suatu "kelainan" dalam kehidupan.

Also See and Read This : READ MORE

5 Perkara yang Menghalang Keberkatan Hidup

Posted: 19 May 2014 01:05 PM PDT


Keberkatan yang paling penting ialah keberkatan dalam hidup kita. Yakinilah, kita diciptakan untuk suatu tugas maha penting, dan waktu ialah modal yang penting untuk dapat menunaikan tugas tersebut dengan baik.


Berikut ialah 5 Perkara yang Menghalang Keberkatan Dalam Hidup Kita

1- Sesiapa tidak menunaikan zakat, Allah SWT menolak keselamatan hartanya.
2- Sesiapa tidak suka bersedekah Allah SWT akan mengurangkan kesihatannya.
3- Sesiapa tidak membayar zakat tanaman, Allah SWT  mengurangkan keberkatan tanahnya.
4- Sesiapa tidak suka berdoa, Allah SWT, Allah SWT juga tidak suka menerima permintaannya.
5- Sesiapa tidak mengambil berat tentang solat, Allah SWT  menolak ucapan kalimah La Ilaha Illallah ketika matinya.

Sahabat yang dikasihi,
Marilah sama-sama kita muhasabah balik pada diri kita kenapakah sering kita mengalami kerisauan, jiwa sentiasa tidak tenang dan tekanan hidup yang semakin meningkat. Jika kita kaji pasti kita akan dapat jawapannya iaitu tidak wujud keberkatan dalam hidup kita. Iaitu tidak ada keberkatan pada umur, hidup berkeluarga, rezeki , berjemaah dan pada ilmu. Oleh itu perlulah kita kembali kepada Allah s.w.t dengan mentaati segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya insya Allah rahmat dan keberkatan daripada Allah s..w.t akan kita perolehi.

Also See and Read This : READ MORE

Akibat Mengunakan Minyak Masak Lebih Dari Sekali

Posted: 19 May 2014 12:38 PM PDT



Pusat Racun Negara memberi amaran bahawa minyak masak yang digunakan berulang kali boleh menyebabkan hipertensi, merosakkan hati dan meningkatkan risiko kanser.



Pakar runding Pusat Racun Negara, Dr T. Jayabalan berkata, minyak masak tidak sepatutnya digunakan lebih dari sekali.

"Apabila digunakan berulang kali, tahap kelikatan hidrokarbon di dalam minyak masak meningkat dan menyebabkan salur arteri tersumbat, hipertensi dan merosakkan hati.

"Kebanyakan pengguna tidak membuang minyak yang telah digunakan. Mereka menyimpannya di dalam bekas untuk digunakan sekali lagi sebelum dibuang" katanya.

Pertubuhan Kajian dan Pembangunan Kualiti Makanan Universiti Kebangsaan Malaysia, Unipeq Sdn Bhd yang menjalankan ujian ke atas 19 jenama minyak masak mengingatkan orang ramai supaya berhati-hati apabila menggunakan minyak masak dalam bungkusan 1 kilogram.

"Berdasarkan piawaian yang ditetapkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia, minyak masak itu tidak sihat," kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Dr Siti Noor Baiyah Abdul Malek.

Minyak masak yang dijual dalam bungkusan 1 kilogram (kg) di pasaran mungkin dikitar semula.

Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Pengguna-pengguna Standard Malaysia, Ratna Devi berkata, ujian yang dijalankan ke atas 19 jenama minyak masak murah di seluruh negara mendapati minyak masak yang telah digunakan dan didedahkan pada haba panas berulang kali tidak selamat untuk kesihatan pengguna.

Beberapa pengilang dipercayai membeli minyak masak terpakai di restoran menerusi orang tengah dan memprosesnya semula untuk dijual.

Sampel yang dihantar pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk diuji ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) mendapati semua 19 jenama tidak menepati piawaian antarabangsa.

Akta Makanan 1983 masih belum menyenaraikan piawaian untuk menguji bahan campuran yang terkandung dalam minyak masak.

Kesatuan Eropah menetapkan bahawa bahan campuran sepatutnya berada pada tahap 25 peratus manakala Australia dan Switzerland menghadkan 27 peratus.

Semua 13 sampel yang diuji menunjukkan bahan campuran berada di antara 28.4 hingga 70.8 peratus.

"Ujian jelas membuktikan bahawa minyak tersebut bukan minyak baru diproses dan didedahkan kepada haba tinggi.

"Perubahan bahan terjadi apabila minyak digunakan berulang kali untuk memasak," katanya kepada The Star.

Ratna Devi percaya, minyak masak tersebut telah dikitar semula menjadi biodiesel untuk kegunaan enjin diesel.

Katanya, minyak itu cukup popular di kalangan pengguna kerana harganya yang murah.

Berdasarkan tinjauan, kebanyakan restoran di Klang Valley menggunakan minyak masak tersebut.

Ratna yang juga berpengalaman dalam sains makanan berkata, minyak masak kitar semula itu turut digunakan dalam pemakanan haiwan.

Bulan lalu, pihak berkuasa China menguatkuasakan tindakan mengumpul minyak masak terpakai dan hanya membenarkan pihak yang dibenarkan untuk mengumpul dan memindahkan bahan terpakai itu dari dapur restoran di negara berkenaan.

Also See and Read This : READ MORE

Risiko Menjilat Sampul Surat

Posted: 19 May 2014 12:37 PM PDT



Ramai di antara kita yang masih lagi menggunakan surat sebagai salah satu cara untuk berhubung. Cara yang paling cepat untuk melekatkan sampul surat adalah dengan menggunakan span basah.


Kisah menarik mengenai seorang wanita yang menggunakan lidah untuk menggantikan span basah bagi melekatkan sampul surat dan stem.

Pada suatu hari, seorang perempuan sedang bekerja di sebuah pejabat pos di California. Beliau tidak menggunakan span untuk melekat sampul suratnya tapi sebaliknya menjilat pelekat sampul surat yang dipegangnya. Pada hari yang sama juga perempuan itu mendapati terdapat satu luka kecil pada lidahnya. Luka itu membengkak.

Perempuan tersebut terus pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan kerana risaukan lukanya. Tetapi setelah diperiksa oleh doktor tiada apa yang tidak kena dengan lidah beliau dan doktor menganggap bahawa ia hanyalah luka kecil dan bengkak biasa.

Perempuan itu tidak merasakan sakit atau kebas walaupun lidahnya bengkak. Tetapi setelah hari berganti hari. Bengak pada lidah perempuan tersebut semakin membesar. Dengan rasa yang tidak puas hati beliau terus berjumpa doktor kembali dan memaksa doktor berbuat sesuatu pada lidahnya. Doktor tersebut terus mengarahkan perempuan itu menjalani ujian x-ray.

Keputusannya doktor tersebut mendapati terdapat satu benjolan pada lidah perempuan itu.

Doktor terus menasihati agar perempuan itu menjalankan pembedahan kecil pada lidahnya untuk memastikan punca benjol pada lidah perempuan tersebut. Tetapi apa yang berlaku ialah sebaik sahaja doktor memotong bahagian yang benjol tersebut, seekor lipas keluar daripada lidah perempuan itu. Kesimpulannya terdapat telur lipas pada pelekat sampul surat yang dijilatnya. Telur itu mampu menetas di dalam lidah dan kelembapan di dalam mulutnya.

Ini adalah kisah benar yang ditulis di dalam berita CNN.

Andy Humes menulis:

"Saya pernah bekerja di dalam kilang membuat sampul surat."

"Anda tentu tidak percaya jika saya mengatakan didalam tangki pelekat untuk diletakkan pada penutup sampul surat terdapat beraneka benda yang terapung di permukaan "tray" gam tersebut!"

"Saya sudah bertahun tidak mengamalkan perbuatan menjilat pelekat sampul surat sebaliknya saya menggunakan span basah."

"Saya juga pernah bekerja di sebuah syarikat percetakan. Majikan tidak membenarkan pekerjanya menjilat sampul surat. Saya tidak pernah faham mengapa.

"Satu hari apabila saya menarik satu palet sampul surat sebanyak 2500 kotak. Di belakangnya terdapat banyak sekali lipas dan telur lipas di suatu sudut pada kotak kertas. Saya melihat beberapa ekor lipas sedang menikmati gam pada sampul-sampul surat tersebut!"

Also See and Read This : READ MORE

Cara Hilangkan Bau Badan

Posted: 19 May 2014 12:36 PM PDT



Penjagaan bau badan amat penting dalam kehidupan seharian kita. Elakkan daripada menjadi seorang yang tidak peka dengan masalah bau badan.


Walaupun pada zaman sekarang sudah banyak produk menghilangkan bau badan dijual, kita juga disaran untuk tidak melupakan petua orang zaman dahulu.

Petua ini adalah mengenai tips bagi mengelakkan badan kita berbau. Penjagaan bau badan penting demi menjaga kesihatan dan sebagai satu bentuk keselesaan.

Jom ketahui apakah petua hilangkan bau badan.

1. Ambil secawan air suam kemudian campurkan dengan beberapa kuntum bunga cengkih. Kacau sebati dan minum tiga kali sehari. Ulang selalu petua ini untuk mendapatkan hasil yang memuaskan.

Petua ini juga dapat mengatasi masalah bau nafas, ketiak dan masalah keputihan bagi wanita.

2. Ambil sebiji limau purut, kemudian belah dua. Sapukan limau tersebut ke bahagian bawah ketiak, biarkan seketika sebelum dicuci. Lakukan tiga kali seminggu atau terpulang kepada anda jika ingin melakukan lebih kerap.

InsyaAllah bau badan yang tidak menyenangkan akan hilang dan badan akan terasa segar dengan haruman semula jadi dari perahan air limau purut. Limau nipis juga boleh digunakan.

3. Jika ketiak anda hitam dan berbau, anda boleh menyapukannya dengan kapur sireh dan limau nipis, apabila anda selesai mandi. Amalkan cara ini selama seminggu, anda akan dapati ketiak anda cerah dan tidak berbau.

4. Ambil beberapa helai daun jambu batu dan segenggam beras dan digoreng. Bahan-bahan ini hendaklah ditumbuk halus. Kemudian sapulah di bahagian yang bermasalah (ketiak).

Anda hendaklah lakukan sekerap mungkin sehingga bau badan anda hilang. Jika bau badan tersebut hilang, anda boleh gosokkan di tempat tertentu seminggu sekali.

5. Ambil beberapa biji limau kasturi. Kemudian potong empat, selepas itu sapukan limau tersebut di seluruh badan. Lakukan seminggu sekali, pasti bau badan anda harum dan segar selalu.

Dengan menjaga bau badan, ia dapat memberikan keselesaan kepada orang yang sedang bersama dengan kita. Jika badan kita berbau, sudah tentu orang disekeliling akan berasa tidak selesa apabila mahu berkomunikasi dengan kita.

Also See and Read This : READ MORE

Risiko Penggunaan Telefon Bimbit Semasa Mengandung

Posted: 19 May 2014 12:35 PM PDT



Saintis mendakwa wanita yang menggunakan telefon bimbit semasa mengandung berkemungkinan melahirkan anak yang hiperaktif, lapor The Sun.


Mereka percaya bahawa radiasi daripada telefon bimbit menjejaskan perkembangan otak bayi dalam kandungan. Hal ini boleh membawa kepada masalah daya ingatan, keresahan, dan masalah tingkah laku.

Profesor Hugh Taylor, dari Universiti Yale percaya telefon bimbit memberikan kesan kepada peningkatan kadar gangguan seperti gangguan hiperaktif.

Saintis di Yale mencapai kesimpulan tersebut selepas menjalankan ujian terhadap tikus. Mereka berpendapat kesan yang berlaku terhadap tikus boleh menjejaskan manusia dengan cara yang sama.

Tikus hamil yang ditempatkan di dalam sebuah kurungan dengan telefon bimbit yang aktif melahirkan anak-anak yang menunjukkan tanda hiperaktif, keresahan, dan mempunyai daya ingatan yang lemah. Tikus hamil yang ditinggalkan bersama dengan telefon bimbit yang ditutup tidak terjejas.

Prof Taylor berkata: "Ini adalah bukti eksperimen pertama bahawa pendedahan kepada radiasi telefon bimbit menjejaskan tingkah laku orang dewasa.

"Kami telah membuktikan bahawa masalah tingkah laku tikus yang menyerupai ADHD adalah disebabkan oleh pendedahan telefon bimbit di dalam rahim. Oleh itu, peningkatan kecelaruan tingkah laku dalam kalangan kanak-kanak berlaku sebahagiannya kerana disebabkan pendedahan telefon bimbit pada peringkat janin."

Also See and Read This : READ MORE

Kebaikkan Mandi Songsang

Posted: 19 May 2014 12:33 PM PDT




"Mandi songsang adalah satu kaedah terapi yang amat hebat dan menghasilkan kesan yang menakjubkan kepada pengamalnya. Apakah itu mandi songsang?


Lazimnya pada masa sekarang ramai orang akan mandi dengan menjiruskan air bermula pada bahagian kepala.

Situasi ini sebenarnya akan memberikan impak yang buruk kepada otak seterusnya akan memberikan kesan yang buruk pada kesihatan diri. Sistem saraf pendarahan otak akan mengecut kerana siraman air tersebut .

Ini akan membuatkan sistem otak akan terjejas. Cara mandi biasa akan menyebabkan sistem pertahanan badan akan menjadi lemah . Seluruh sistem hormon dan kimiawi badan adalah diatur dan di`setting' kan di dalam kepala, maka cara mandi biasa lebih banyak akan memberikan impak yang buruk kepada sistem pertahanan badan.

Jadi, apa itu mandi songsang ? Mandi songsang adalah amalan membasahkan tubuh badan bermula dari kaki dan beransur-ansur membasahi bahagian atas badan kemudian diakhir dengan kepala. (kecuali mandi hadas besar di mulakan dari siraman di kepala.)

Kebaikan dan Kelebihan

1. Menjadikan pengamalnya awet muda dan fresh.

2. Mengembangkan salur darah otak – menjadikan sistem darah di bahagian
otak jadi bertambah baik untuk berfungsi.

3. Menjadikan sistem pertahanan badan akan bertambah baik fungsinya
seterusnya menjana sistem hormon badan dengan lebih hebat untuk tahap
kesihatan yang maksimum.

4. Mengurangkan tekanan (stress) yang telah dihasilkan oleh otak.

5. Melancarkan perjalanan darah.

6. Menjadikan pengamal semakin pintar.

7. Meninggikan daya ingatan.

8. Mengelakkan atau mengurangkan sakit kepala.

9. Menjadikan `state mood' yang tenang dan ceria.

10. Menjadikan jiwa sentiasa bersemangat.

11. Memiliki daya ketahanan mental.

12. Menambahkan semangat berani.

13. Menguatkan gigi dan gusi.

Dan banyak lagi yang akan diketahui apabila mula diamalkan.

Also See and Read This : READ MORE

Mudaratkah Mandi Malam

Posted: 19 May 2014 12:32 PM PDT



Adakah ia satu mitos tentang mandi pada waktu malam boleh mendatangkan kemudaratan pada kesihatan? Ramai kalangan masyarakat Malaysia mengatakan amalan sebegini boleh mendatangkan pelbagai masalah kesihatan.


Adakah benar persepsi tentang tabiat mandi pada waktu malam boleh mendatangkan penyakit kronik ? Apa kata pakar dalam penjagaan kesihatan tentang isu ini ?

Dr. Anies Tan, seorang doktor perubatan di hospital swasta menjelaskan kajian menunjukkan yang mandi bukan sahaja boleh membersihkan badan daripada kotoran tetapi juga boleh menghilangkan stres.

Katanya, mandi memainkan peranan penting dalam mempertingkat sistem imun badan selain mengelak berlakunya penyakit kulit seperti ekzema dan masalah kesihatan lain.

"Kebanyakan penyakit kronik antaranya diabetes, hipertensi, kegagalan buah pinggang dan masalah kardiovaskular muncul daripada kegagalan sistem dalam badan, cara pemakanan dan gaya hidup kita. Tiada bukti yang mengatakan mandi pada waktu malam boleh mendatangkan penyakit-penyakit ini," kata beliau.

Menurut Dr. Tan, air mandian suam boleh membuka liang-liang roma badan dan membantu menghilangkan toksin.

"Mandi dengan air hangat boleh mengurangkan sakit otot dan membantu usus berfungsi dengan baik. Tapi kalau anda sedang mengalami stres, mandi dengan air sejuk boleh membantu.

Tetapi bagaimana dengan isu mandi pada waktu malam ?

Kata Dr. Tan, negara ini mempunyai iklim tropika di mana cuacanya adalah panas dan lembab dan oleh itu mandi malam tidak mendatangkan kemudaratan.

"Lainlah kalau anda menghidapi pneumonia dan tinggal di negara yang mempunyai iklim musim sejuk. Mandi malam adalah baik kerana ia membersihkan badan daripada bakteria dan virus.

"Amalan mandi adalah penting bagi gaya hidup sihat. Di hospital juga, pesakit yang boleh berjalan dan boleh mandi, memang kami galakkan mandi". Kata beliau, kegagalan mandi yang secukupnya boleh mendatangkan penyakit kulit dan juga bau badan.

"Bakteria boleh bertindak pada peluh dan ini membangkitkan bau badan," katanya sambil menambah bahawa kesegaran mandi membuatkan badan lebih sihat, selain membersihkan bakteria daripada permukaan kulit.

"Pembersihan kulit berlaku bila kita mandi. Lebih baik lagi jika kita menggunakan sabun antibakteria," katanya dan menerangkan prinsip yang sama pada amalan membasuh tangan.

"Ia satu amalan kebersihan yang baik bila kita kerap basuh tangan terutama sebelum makan, sama juga bila kita mandi walaupun pada waktu malam," kata beliau.

Ekzema

Ekzema adalah penyakit kulit kronik yang menyebabkan kulit menjadi kering, senang mengalami iritasi dan kegatalan. Tiada ubat bagi masalah ini tetapi penjagaan kulit yang baik membantu mengawalnya.

"Bila kulit anda kering, ia bukannya kurang minyak tetapi kurang mengandungi air. Untuk itu, penjagaan kulit harian yang baik serta fokus pada mandi dan penggunaan pelembab diperlukan," terang Dr. Tan.

Katanya, rawatan bagi kulit yang kering adalah dengan membuatkan kulit mengandungi air dan cara yang terbaik dengan berendam ketika mandi dan menggunakan losyen pelembab selepas itu.

"Tujuan mandi dan memakai pelembab adalah untuk memulihkan kulit kering.

Bagi tujuan ini, kita perlu kurangkan kehilangan air daripada kulit.

"Pakar dermatologi (kulit) mengesyorkan mereka yang ada masalah ini supaya mandi dan menggunakan pelembab pada waktu malam. Kulit anda tidak mungkin kering semasa anda tidur, jadi air lebih senang meresap ke dalam kulit," terangnya.

Jadual kerja ketat

Ada juga ramai yang tidak punya masa untuk mandi secukupnya kerana jadual kerja yang agak ketat. Ada juga yang bermasalah bila berjauhan dari rumah dan tidak sesuai dengan tempat di mana mereka berada.

Pengamal perubatan, Hassan Saidin menerangkan jadual kerja yang ketat menyebabkan ramai ahli perniagaan serta peniaga enggan mandi secukupnya.

Ramai peniaga perlu keluar berniaga pada awal-awal pagi lagi dan hanya pulang ke rumah pada lewat malam. Ini menyebabkan mereka malas mandi kerana menyimpan tenaga untuk aktiviti perniagaan pada esoknya.

"Gagal mandi adalah tidak baik bagi kesihatan dan ini boleh mengundang pelbagai penyakit yang mengganggu kehidupan kita. Ia juga boleh mengganggu keyakinan dan produktiviti kita," kata beliau.

Tetapi kenapa orang tua-tua mengatakan mandi malam tidak baik ?

"Nasihat sebegitu mungkin tidak berapa boleh dipakai lagi pada masa kini.

Mungkin pada dekad-dekad yang lampau masyarakat masih belum maju dan kebanyakan rumah tidak punya saluran bekalan air paip.

"Satu masa dulu, ramai yang tinggal di luar bandar serta menggunakan perigi dan sungai untuk mandi. Untuk pergi ke perigi dan sungai pada waktu malam tanpa cahaya lampu dan suasana gelap gelita mungkin mengundang pelbagai bahaya seperti binatang berbisa dan juga bahaya di sungai, sebab itulah mungkin orang tua melarang kita daripada mandi waktu malam.

"Kini kita semakin maju dan mempunyai kemudahan yang jauh lebih baik. Bagi mereka yang pulang malam, eloklah bersihkan badan terlebih dahulu sebelum ke tempat tidur," kata beliau.

Pemulihan badan

Menurut Hassan, mandi adalah kaedah baik bagi merehatkan otot badan.

"Setelah bekerja sehari suntuk, otak dan badan anda perlukan rehat. Mandi pada malam hari (sebelum tidur) boleh membantu mengembalikan ketahanan fizikal dan emosi.

"Terdapat banyak salah faham tentang isu mandi di waktu malam kerana ramai orang berpendapat ia lebih banyak mudarat daripada kebaikan termasuk mendatangkan penyakit," katanya.

Jadi, adakah mandi malam sememangnya satu amalan tidak sihat ?

Kata Hassan: "Sudah tentu tidak. Ia bukan memudaratkan bagi orang yang sihat". Menurut Hassan, mandi menggunakan air hangat akan membuka liang roma dan membersihkan badan dengan mengeluarkan toksin dan memberikan kesan yang segar kepada seseorang itu.

"Mandi juga membuatkan anda dapat tidur dengan lena dan membantu mengurangkan insomnia (susah untuk tidur)," tambah beliau.

Menurut pengamal homeopati itu lagi, mandi adalah satu amalan semula jadi bagi memberi regangan kepada minda dan badan. Seseorang itu bukan hanya dapat tidur lena tetapi juga tidur dengan lebih lama jika beliau mandi sebelum tidur.

Also See and Read This : READ MORE

Bagaimana Mencintai Secara High Class

Posted: 19 May 2014 12:30 PM PDT




Cinta high class bukan ekslusif milik sesiapa. Cinta high class berhak dimiliki oleh kita semua.

Jangan tunggu esok. Hari ini juga kita mesti mencintai secara high class.

Jangan lupa, bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga.

Err, apa itu cinta high class?



Cintamu mendaulatkan Allah nombor satu,Cintamu padaku kerana Allahmu yang satu,Cintamu bermujahadah menahan nafsu.

"Ya Allah, aku memohon cinta-Mu dan cinta orang yang mencintai-Mu, dan amalan yang menyampaikan aku kepada cinta-Mu. Ya Allah, jadikanlah cinta-Mu lebih aku cintai dari diriku, keluargaku dan daripada air yang sejuk (ketika panas terik)." (HR al-Tarmizi).
Saya terfikir, wanita dan lelaki saling tertarik. Itu biasa. Malah ketertarikan yang kuat ini turut dirasai oleh binatang jantan dan betina. Begitulah cara Allah menjamin berterusannya kehidupan di dunia.

Wanita dan lelaki saling jatuh cinta. Itu juga biasa. Islam menolak sistem yang cuba menghapuskan terus fitrah ini seperti merahibkan diri. Islam menawarkan solusi iaitu pernikahan untuk menyalurkan fitrah menjadi barakah.

Wanita dan lelaki sanggup berkorban segala-galanya demi cinta. Itu luar biasa. Tapi boleh membawa binasa. Tanpa asas agama, maruah diri sanggup dikorbankan sekali. Islam menutup pintu-pintu yang membawa kekejian untuk melindungi lelaki dan wanita daripada punca-punca keghairahan dan pencetus fitnah.

Wanita dan lelaki bercinta selepas nikah, saling melengkapi agama pasangannya. Ini jauh luar biasa. Dan ini barulah high class.  Jika belum menikah, cinta menjadi high class apabila teruna dan dara saling tinggi mujahadah.  Bantu si dia memahami dengan mengurangkan perjumpaan dan komunikasi. Ianya atas dasar urusan dan keperluan sahaja dengan menjaga syarat dan batasan.

Jika di luar batas urusan, mintalah fatwa dari hati. Kebaikan itu apa yang tenang dalam hati. Dosa itu apa yang was-was dan syak dalam hati. Nikmatilah indahnya saat menahan, bila halal, penuh keterujaan.

Saya cuba memahami, mawar dan kumbang berbeza untuk saling melengkapi. Mereka saling jatuh cinta kerana perbezaan itu. Lelaki sukakan sifat kewanitaan seorang wanita. Wanita sukakan sifat kelelakian seorang lelaki.

Lelaki dan wanita bagaikan botol dan penutupnya. Bagaikan elektron dan proton. Bagaikan baju dan seluar. Bagaikan sepasang selipar. Saling memerlukan.

Bukti saling memerlukan ini akan menjadi luar biasa dan high class jika diluapkan kepada insan istimewa bernama suami atau isteri, bukan untuk teman wanita atau teman lelaki. Kenapa ianya high class?

Itu tanda patuhi Allah.Itu tanda jauhi fitnah.Itu tanda sebuah mujahadah.

'Jodohku, aku tidak tahu dirimu siapa dan entah di mana. Aku cuma tahu engkau ada, di dunia atau di syurga. Akan kusimpan perasaan ajaib ini. Akan kuluapkan untukmu setelah akad menghalalkan kita.' (Monolog Qani'ah Syumaila dalam novel Cinta High Class).

Also See and Read This : READ MORE

EXCHANGE LINK

Posted: 19 May 2014 12:21 PM PDT





Feel free to add your site... Thank you!!!
Also See and Read This : READ MORE

Feedback & Enquiry

Posted: 19 May 2014 12:17 PM PDT



Please don't hes­i­tate to email us too for any enquiries you might have to support@milesavers.com

Also See and Read This : READ MORE

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories