RSS

Nuffnang

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!

sumber :-

Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi!


Saya bukan artis kekwat - Zara Zya

Posted: 14 Jun 2014 07:47 PM PDT


ZARA kesal dengan laporan sebuah akhbar hujung minggu lalu yang mengaitkan dirinya dengan pelakon Azlee.


JIKA sudah menjadi selebriti, mahu tidak mahu mereka pasti berhadapan pelbagai publisiti sama ada di media cetak atau portal hiburan.
Itulah yang menimpa Zainurul Razia Mohd. Zainuddin, 29, atau nama komersialnya, Zara Zya. Sebelum ini, dia didakwa bertengkar dengan hero drama bersiri popular, I Love U Mr Arrogant, Azlee Khairi.
Kontroversi tersebut timbul berikutan Zara dikatakan sering menyebarkan cerita buruk mengenai Azlee, sekali gus membangkitkan kemarahan pelakon lelaki kacak tersebut.
Menepis dakwaan tersebut, Zara yang jelas terkejut apabila Kosmo! Ahad mengasak soalan itu kepadanya. Dia mengakui bahawa laporan mengenai perkara tersebut dalam sebuah akhbar tempatan sebelum ini tidak berasas sama sekali.
Ikuti temu bual Kosmo! bersama pelakon yang baru sahaja dinobatkan sebagai Artis Baharu Wanita Popular menerusi Anugerah Bintang Popular (ABP) 2013 itu.
Benarkah dakwaan mengatakan Zara bermulut puaka gara-gara memburukkan Azlee Khairi?
Saya tidak mempunyai sebab untuk menyebarkan cerita-cerita buruk mengenai Azlee Khairi. Saya kesal apabila sebuah akhbar pada hujung minggu lalu menimbulkan spekulasi berkenaan tanpa bertanya kepada saya terlebih dahulu. Saya menganggap ia merupakan satu dugaan yang perlu dihadapi oleh setiap manusia yang bergelar anak seni.
Bagaimanakah sebenarnya hubungan anda dengan Azlee?
Hubungan kami baik sahaja. Bagaimanapun, kami tidak pernah berhubung di luar waktu pekerjaan melainkan ia berkaitan dengan hal pekerjaan sahaja.
Adakah anda pernah menjalinkan hubungan cinta dengan Azlee?
Tidak sama sekali. Saya tahu, ramai yang menginginkan kami bersama seperti apa yang ditonton dalam drama lakonan kami bersama.
Namun pada pandangan saya, tidak ada sebab untuk kami berhubung, jauh sekali bercinta. Perlukah untuk keluar meluangkan masa bersama jika kami berlakon bersama?
Sebenarnya, selain Azlee, saya memang tidak pernah keluar dengan mana-mana pelakon lelaki. Malah, saya juga tidak keluar dengan artis perempuan yang lain. Jika tidak bekerja, saya hanya selesa duduk di rumah sahaja.
Mungkinkah anda akan lebih berhati-hati pada masa akan datang supaya dapat mengelakkan isu ini supaya ia tidak timbul lagi?
Ya, mungkin ini dapat dijadikan suatu pengajaran dalam mematangkan saya supaya lebih berhati-hati dengan percakapan dan tingkah laku saya selepas ini.
Adakah anda masih belum mempunyai teman istimewa?
Belum. Buat masa sekarang saya hanya mahu tumpukan perhatian terhadap karier.
Ini ada satu lagi cerita kurang enak tentang anda. Selain kisah tentang anda bermulut jahat, ada juga yang mengatakan anda kini kekwat (sombong) apabila semakin dikenali dan popular?
Saya tidak pernah merasakan diri saya popular sebelum ini. Hanya orang yang mereka-reka cerita sebegini sahaja yang mempunyai jawapan untuk isu ini. Cuma orang yang tidak kenal saya dengan lebih dekat sahaja yang mengatakan saya sombong.
Apakah perkembangan terbaharu anda?
Saya kini sedang sibuk menjalani penggambaran untuk drama 13 episod terbitan TV9 bertajuk Delina.


Jatuh bangun Remy Ishak

Posted: 14 Jun 2014 07:46 PM PDT


LAPAN tahun serius dalam lakonan, Remy percaya setiap pelakon punya tapak tersendiri.


REMY ISHAK membuka sehelai lagi manuskrip hatinya. Dalam introduksi kali ini, dia percaya, kekurangan boleh membawa kebaikan. Realiti kehidupannya juga adakala lebih dramatik berbanding drama atau fiksyen yang pernah dibawanya selama ini.
"Dalam soal karya ataupun lakonan, saya mudah jatuh cinta dengan karya yang bersifat realisme dan drama kerana hidup saya sendiri penuh drama," ringkas tetapi tersirat sebuah analogi di situ.
Seperti biasa, Remy sukar menzahirkan apa yang bersarang dalam dadanya. Namun sikap pendiam yang menebal dalam diri itu sedang diketepikan secara berhemah. Pengalaman dan usia nyata guru terbaik. Lapan tahun bergelar pelakon, dia semakin tenang. Dia menghadam segala penolakan dan membentuk acuan kepada siapa Remy Ishak hari ini.
"Sehingga hari ini, rasanya saya masih menjadi diri sendiri. Tetapi dunia seni ini susah juga. Saya kena biasakan diri dengan penghinaan, pujian dan pujaan masyarakat," bicaranya terhenti seketika.
Serius dan terarah bercerita tentang pengamatan terhadap industri, lelaki yang pernah memanaskan dunia selebriti itu nyata sedang melepasi satu tahap. Tiada lagi cerita sensasi yang berantai-rantai.
Bukti kemampuan
Memasuki usia 32 tahun, ada yang menyifatkan Remy sedang di fasa mendatar. Dalam masa yang sama, bintang yang memuncak dengan fenomena Nur Kasih itu tidak lagi panas dengan cerita-cerita yang memakan diri. Dia sendiri mengakui, di tahap ini, tugasnya ialah melibatkan diri dengan karya-karya baik dan bukannya memikirkan pertimbangan negatif orang lain terhadap diri mahupun persekitaran.
Jatuh bangun Remy Ishak di tengah-tengah kehadiran ramai pelakon baharu yang lebih muda daripadanya sengaja penulis usulkan.
"Sebenarnya saya bukannya jenis yang sangat peka dengan perkembangan dunia artis ini sendiri. Kalau mereka masuk kerana bakat, itu bagus. Makin ramai pelakon, makin meriah dunia seni.
"Rasanya setiap pelakon ada tapak sendiri, saya juga. Persoalan dibayangi pelakon lain tak perlu wujud. Setiap orang ada had, bakat dan penerimaan yang masing-masing. Macam saya berlakon dalam filem CEO. Saya digandingkan dengan Anas Ridzuan dan saya suka gandingan itu. Mereka ada keinginan dan keghairahan yang kuat terhadap lakonan.
"Saya juga pernah bekerja dengan pelakon-pelakon senior. Saya diterima dan kenapa pula saya harus tergugat dengan pendatang baharu," katanya.
Niatnya menyertai dunia seni untuk membuktikan kemampuan menjadi manusia berjaya masih belum menyimpang. Niat itu masih teguh.
Bukan pelakon handal
"Saya masih ingat yang saya ini berasal dari keluarga susah. Ini bukan ayat meminta simpati jadi saya cukup serius dengan kerja. Sebab itu juga ramai yang kata saya serius di lokasi, saya kena jadi serius sebab saya tahu, saya juga bukan pelakon yang handal berlakon," katanya.
Pelakon Lelaki Terbaik Anugerah Skrin ke-15 menerusi filem Cun! itu turut berkongsi kebimbangan. Sebagai pelakon, kurangnya sambutan terhadap filem-filem Melayu di pawagam boleh mendatangkan perasaan kecewa.
"Kita memang tidak boleh paksa penonton tapi apabila khalayak tak suka tengok filem yang bagus, rasa kecewa tetap ada. Saya cakap ini bukan untuk filem lakonan saya sahaja, tapi untuk filem-filem yang baik macam Bunohan dan Songlap sebelum ini.
"Sebagai pelakon, perjuangan kena diteruskan. Sebenarnya saya tak hairan dengan fenomena yang orang cakap pasal drama Nur Kasih dahulu. Masa itu saya masih baharu. Apa yang saya benar-benar mahu ialah sesuatu yang besar untuk dibawa sampai mati. Bukan anugerah, tapi mungkin karya yang besar," katanya yang baru selesai penggambaran drama kerjasama dua negara, Malaysia dan Singapura berjudul Kasih Berbisik.
Melontarkan keinginan untuk merasai pengalaman bekerja dengan nama-nama pengarah besar seperti Mamat Khalid, Datuk Shuhaimi Baba atau U-Wei Saari, bagi Remy sekiranya peluang itu dapat diraih, itu sebuah lagi pencapaian buat dirinya.
"Dapat berlakon dalam frame pengarah-pengarah hebat memang satu penghormatan buat saya. Pengarah macam Namron misalnya. Berlakon bawah pengarah baharu macam Razaisyam Rashid dalam CEO juga satu benda yang menarik. Saya nampak keinginan berkarya menerusi diri setiap orang yang hadir dalam produksi itu," katanya yang melakonkan watak Adam dalam filem yang memulakan tayangan sejak 12 Jun lalu.
CEO juga contoh kepada kesudian nama-nama besar untuk terlibat dalam filem yang digerakkan oleh pengarah generasi baharu. Selain Remy, Deanna Yusoff dan Beto Kusyairy turut memperkuatkan jalan cerita filem yang bergenre komedi itu.
Anak askar
"Mulanya saya risau tak boleh 'memberi' apa yang dimahukan pengarah, Razaisyam Rashid. Menerusi perbincangan saya nampak kematangan dia. Saya lebih suka bekerja dengan pengarah yang suka menegur kesilapan saya berbanding dengan pengarah diam sahaja.
"Kemudian saya kena jadi ketua pegawai eksekutif atau CEO, tapi dalam skrip saya hanya jadi CEO untuk satu hari sahaja. Sebenarnya itu satu cabaran besar untuk saya. Bagaimana saya nak yakin orang bahawa saya seorang CEO. Karakter Adam sebagai CEO harus melekat dan bagaimana kekoknya Adam sebagai orang jalanan itu kena nampak, itu tanggungjawab saya dalam filem ini," katanya yang banyak disebut sebagai seorang yang sangat tekun dengan tugasnya sepanjang penggambaran filem berkenaan.
Tambah Remy: "CEO tidak terdiri daripada watak-watak fantasi. Saya nampak realiti dalam Adam sebagai CEO ataupun ketika dia jatuh miskin. Karakter Beto sebagai Sufian pula sangat menyeronokkan. Anas, sahabat saya dalam CEO pula macam 'muse', seorang pemuzik jalanan yang mengajar saya tentang erti kehidupan."
Meresap atau sekadar di angin lalu, penonton yang sudah menyaksikan karya terbaharu itu sahaja yang selayaknya membuat penilaian.
Sebelum menoktahkan pengisahan, penulis meminta anak kedua daripada empat beradik ini menulis seuntai ucapan. Sempena Hari Bapa yang disambut hari ini, begini titipan Remy Ishak:
"Selamat Hari Bapa kepada bapa-bapa di seluruh dunia. Terutama sekali, terima kasih yang tiada terhingga buat ayah saya Ishak Idris. Ayah seorang bekas tentera yang banyak mengajar saya erti sebuah kehidupan. Orang yang telah membentuk saya menjadi seorang yang berprinsip dan juga menjadi seorang anak yang bergelar lelaki. Ucapan saya kepada ayah, 'Saya pada hari ini adalah hadiah untuk ayah, terima kasih ayah'."


Pengertian Hari Bapa Anuar Zain

Posted: 14 Jun 2014 07:45 PM PDT



ANUAR ZAIN mendakwa dia merupakan seorang bapa saudara yang tegas.


"AYAH saya merupakan seorang mentor dan idola sepanjang saya bergelar anak seni. Saya sangat menyayanginya," tutur penyanyi Anuar Zain ketika disoal tentang pengertian sambutan Hari Bapa yang jatuh pada hari ini.
Menurut penyanyi berumur 44 tahun itu, bapanya, Zain Abdullah banyak memberikan inspirasi kepadanya terutama mengenai selok-belok dunia hiburan dan perjalanan kariernya sebagai penyanyi.
"Bapa saya merupakan seorang individu yang sangat disenangi oleh orang lain. Dia disayangi oleh ahli keluarga serta rakan-rakan kerana sifatnya itu.
"Itu merupakan salah satu sifat yang ada padanya yang membuatkan saya banyak belajar tentang menghargai kehidupan dan orang lain," ujarnya ketika ditemui pada majlis pengumuman program percutian bersama Anuar ke Jordan di Restoran Songket, Kuala Lumpur baru-baru ini.
Tambah pelantun lagu Sedetik Lebih itu lagi, bapanya tidak pernah putus memberikan semangat serta dorongan kepadanya sejak dia bergelar penyanyi.
"Dia merupakan figura yang banyak membantu saya dalam kerjaya dan dia harus tahu betapa saya sangat menyayanginya," ujarnya.
Melanjutkan perbualan mengenai dedikasi sambutan Hari Bapa yang disambut hari ini, Anuar merasakan perasaan kasih sayang seorang bapa itu sudah lama meresap dalam dirinya.
Tiada zuriat
Walaupun masih bujang dan belum mempunyai zuriat namun hubungan rapat bersama anak-anak buahnya menjadikan Anuar tidak ralat setiap kali menjelangnya Hari Bapa.
"Saya masih menganggap anak-anak kepada adik-beradik saya seperti anak-anak saya sendiri.
"Jika ada antara mereka melakukan kesalahan, saya pasti akan menegur. Saya merupakan seorang pak cik yang tegas," tuturnya sambil tersenyum.
Anuar menambah, anak-anak buahnya turut menjadi pengubat penat tatkala melihat keletah dan kerenah mereka saat pulang daripada bekerja.
"Setelah seharian bekerja dan melihat mereka bercanda dan bergurau sesama sendiri, itu sudah memadai untuk menghilangkan penat saya," ujar Anuar yang sering memanjakan anak-anak buahnya dengan membelikan coklat sebagai hadiah.
Dalam perkembangan lain, Anuar bersama-sama syarikat pelancongan Scenic Leisure & Event dan FBA Media Sdn. Bhd. bakal menganjurkan sebuah program percutian bersama 250 orang peminatnya ke Jordan pada 13 November depan.
Ujar Anuar, dia berasa teruja untuk melawat tempat-tempat bersejarah di Jordan bersama dengan peminat sementelah inilah kali pertama dia mengambil bahagian dalam program seumpama itu.
Show tepi pantai
"Sejujurnya, saya tidak sabar untuk melawat tempat-tempat seperti Jerash, Petra dan Laut Mati. Sebagai seorang yang gemar melancong, saya juga berasa teruja untuk berkongsi pengalaman ini bersama para peminat saya," katanya.
Ujar Anuar, selain beramah mesra dan mengambil gambar bersama, para peminat yang mengikuti percutian ini juga berpeluang untuk menikmati persembahan mini yang berlatarkan Laut Mati pada hari terakhir program tersebut.
"Buat masa ini, saya masih belum membuat keputusan tentang senarai lagu-lagu yang bakal dinyanyikan. Namun, ia akan menjadi persembahan yang istimewa sebagai penutup program sebelum pulang ke Malaysia," katanya lagi.
Pakej percutian tujuh hari lima malam itu dijual pada harga RM9,999. Bagi yang berminat, pakej tersebut boleh ditempah menerusi talian 03-8073 3648.


Zarul, Marsha ekspresi Satu Rasa

Posted: 14 Jun 2014 07:43 PM PDT


BIARPUN berbeza generasi, keserasian antara Zarul dan Marsha tetap dapat dilihat menerusi lagu Satu Rasa.


ZARUL dan Marsha merupakan dua nama yang datang daripada rangka masa berbeza. Bagi Zarul, biarpun karier nyanyiannya pernah terhenti tatkala Umbrella tidak lagi mampu menjadi tempat berteduh. Namun itu bukan bermaksud minat dan cintanya dalam bidang muzik terkatup sama.
Atas semangat yang masih membara itu jugalah yang membawa pelantun lagu Bukalah Hatimu itu kini muncul semula. Masih diri Zarul yang sama, cuma bezanya kudrat yang ada padanya dilihat lebih deras alirannya.
Berbekalkan rasa cinta pada muzik itu sendiri juga, Zarul tekad mengemudi masuk semula dalam lembah seni suara secara solo.
Terus memacu kecintaan sebagai penyanyi, lelaki berumur 41 tahun itu memilih untuk tampil dengan naskhah baharu hasil ciptaan komposer Akid dan lirik oleh Poji.
Bergandingan buat pertama kali dengan generasi pelapis muda, Marsha, keserasian mereka diterjemahkan menerusi lagu berjudul Satu Rasa. Hasil paduan dua suara yang disatukan dalam alunan melodi yang sama itu nyata menjanjikan keunikan tersendiri buat pengikut mereka.
Sensasi Bintang sempat mendekati Zarul dan Marsha bagi berkongsi cerita mengenai naskah terbaharu mereka yang sudah mula dimainkan di corong-corong radio.
Bagaimana tercetusnya idea untuk berduet dalam lagu Satu Rasa?
ZARUL (Z): Saya peroleh lagu itu sejak tahun lepas lagi. Waktu mula-mula dengar demonya, saya dapat rasakan ia amat sesuai sekiranya dinyanyikan secara berduet. Apabila diberi kepada Marsha, saya tak perlu tunggu lama, dia terus bersetuju untuk bernyanyi bersama saya.
MARSHA (M): Ya, pada mulanya, sewaktu demo lagu itu diberikan kepada saya, awal-awal lagi saya sudah tertarik dengan melodi dan liriknya. Saya jadi semakin tertarik dengan penceritaan dalam lagu itu. Apabila kami cuba menyanyikan bersama, nada suara saya dengan Zarul tidak jauh beza dan suara kami boleh serasi.
Adakah kalian berjudi nasib melalui gabungan antara muka baharu dan lama?
Z: Mengapa tidak untuk kita lakukan jika gandingan ini memberikan satu impak yang lebih baik kepada industri muzik. Itu satu senario yang sihat untuk dilaksanakan.
M: Masing-masing ada kelompok peminat sendiri. Zarul dengan pengikutnya sejak 1990-an lagi, dan saya mungkin dengan pengikut saya yang rata-ratanya terdiri daripada generasi muda zaman sekarang. Jadi, apabila bergabung suara dalam satu lagu, secara tidak langsung dapat kumpulkan pendengar daripada dua kelompok yang berbeza. Sekurang-kurangnya pendengar juga boleh bertambah.
Boleh ceritakan sedikit pengalaman pertama kali bekerjasama?
Z: Bagi saya, Marsha seorang yang mudah untuk bekerjasama. Saya berasa gembira dan selesa dapat bekerjasama dengannya. Daripada aspek vokal, nyanyian Marsha ada kekuatannya tersendiri. Cara nyanyiannya membuatkan lagu itu jadi sedap. Kami ambil masa kira-kira lima jam semasa proses rakaman.
M: Kali pertama berjumpa Zarul ialah sewaktu rakaman pada bulan Februari lalu, saya sebenarnya berasa agak gementar. Tangan saya seram sejuk semasa hendak menyanyi depan dia. Bukan apa, sebelum ini pernah dengar lagunya sahaja, tetapi orangnya belum pernah jumpa dan kenal secara dekat. Saya ada rasa malu. Mahu keluarkan suara pun segan-segan. Tapi, perasaan itu sekejap sahaja. Apabila dah kenal, semua jadi okey.
Apakah kekuatan yang ada pada lagu Satu Rasa itu jika dibandingkan dengan lagu-lagu yang lain?
Z: Lagu itu bergenre balada. Sekarang ini, saya rasa zaman lagu berentak balada boleh dikatakan memang lebih digemari umum. Dari segi liriknya, ia mudah untuk difahami. Ia tidak mengandungi maksud yang tersirat sehingga membuatkan orang perlu berfikir apa yang cuba disampaikan dalam lagu itu.
M: Menyentuh segi melodinya pula, bagi saya alunannya mudah menyentuh jiwa. Tambahan pula, ia berkaitan hubungan cinta yang sering berlaku dalam kehidupan kita. Liriknya itu mungkin mudah dekat kepada pendengar.
Setakat ini, bagaimana kalian melihat sambutan yang diterima terhadap lagu itu?
Z: Lagu Satu Rasa sudah dimainkan di stesen-stesen radio tempatan seperti Sinar FM. Lagu ini belum ada klip video. Bagaimanapun, perancangan untuk merakamkan klip video itu juga memang sudah ada.
M: Kawan-kawan yang mendengar lagu itu yang saya kongsikan di laman-laman sosial, masing-masing kata lagu itu sedap didengar. Saya mengharapkan lagu ini dapat mendapat tempat di hati peminat. Bagi saya, lagu itu juga boleh dikatakan sebagai hadiah buat peminat Zarul yang selama ini tertunggu-tunggu kemunculan semula dirinya.


Lima artis ke Barcelona

Posted: 14 Jun 2014 07:42 PM PDT



KAMAL ADLI (dari kiri), Meira Liyana, Fizo Omar, Tasha Shilla dan Hairul Azreen bakal menjelajah Barcelona, Sepanyol selama lapan hari menjelang hujung Jun ini.


SESIAPAPUN pasti teruja untuk bercuti apatah lagi jika pelancongan ke luar negara diberi percuma. Walaupun Eropah kini berada dalam musim panas yang mencecah 33° Celsius, lima artis popular bersama peminat masing-masing tetap nekad ke Sepanyol.


Atikah Suhaime cari kekasih Malaysia

Posted: 14 Jun 2014 07:41 PM PDT


ATIKAH lebih sinonim dengan watak sebagai perempuan remaja dalam kebanyakan naskhah lakonannya.


PELUANG ada di mana-mana, jika bukan di tempat sendiri, mungkin di negara orang. Begitu juga yang dirasai pelakon kelahiran Tempines, Singapura, Atikah Suhaime yang kini mengintai nama dalam industri hiburan di negara ini.
Bernaung bawah syarikat produksi MIG sejak setahun yang lalu, Atikah memberitahu dia berasa bertuah apabila diberikan peluang untuk mengasah bakat lakonan di Malaysia.
Pelakon filem Lagenda Budak Hostel itu berkata, keputusan untuk melebarkan sayapnya ke negara ini dibuat selepas melihat potensi untuknya terbuka luas.
"Saya sudah berlakon beberapa buah drama di Singapura terlebih dahulu, tetapi industri lakonan di sana tidak sebesar di sini.
"Lagipun, di Singapura, siaran televisyen Melayu hanya di saluran Suria," ujar pelakon berusia 23 tahun itu.
Sungguhpun terpaksa berulang-alik dari Singapura ke Kuala Lumpur bagi mengikuti penggambaran, Atikah menganggap itu sebahagian daripada cabaran untuk bergelar pelakon.
"Jika saya ada penggambaran, saya akan ke Malaysia, tetapi selalunya saya ada di Singapura," ujar pelakon yang pernah membintangi drama Dewi Lasak itu.
Ujar Atikah, apa yang lebih penting sekarang ini dia mahu menimba sebanyak mungkin ilmu lakonan di negara ini.
"Biarpun saya banyak memegang watak tambahan sahaja, bagi saya itu sudah cukup memberikan saya satu pengalaman baharu. Ini kerana setiap naskhah itu wataknya berbeza-beza.
"Dari situ, saya sudah boleh belajar banyak perkara," tutur graduan Diploma Komunikasi Media di Politeknik Singapura itu.
Menyentuh mengenai perjalanannya sebagai anak seni di negara jiran, anak kedua daripada tiga beradik itu sedar, langkahnya masih lagi panjang. Banyak perkara yang perlu ditangguk demi mengisi pengalaman.
Atas sebab itu jugalah, Atikah tidak kisah jika sesuatu naskhah yang menampilkan bakat lakonannya tidak berjaya mendapat tempat di hati penonton.
"Saya berpegang pada prinsip kesabaran pasti akan terbalas. Apa yang penting, saya percaya dalam banyak benda yang kita buat, mesti akan ada satu yang menjadi. Begitu juga dengan drama atau filem. Satu tak berjaya, tak bermaksud kita perlu berputus asa," ujar pelakon filem Highland Tower itu lagi.
Bercakap mengenai watak yang sering dibawa, kongsi Atikah, dia kerap kali ditawarkan dengan watak yang memperlihatkan dirinya sebagai seorang remaja.
"Watak budak sekolah, budak kolej, itu yang biasa saya bawakan. Mungkin watak itu dilihat bersesuaian dengan imej saya seperti seorang remaja.
"Tetapi jika diberi peluang saya mahu bawa watak romantis yang ada babak-babak yang mampu membuatkan orang menangis," katanya yang sebelum ini pernah bekerja sebagai eksekutif pengiklanan di Kota Singa sebelum menjadi pelakon.
Diajak bercerita tentang cinta, pelakon yang mengagumi aktres Maya Karin itu memberitahu, di hatinya belum bertapak jejaka istimewa. Fokusnya biarlah kepada kerjayanya terlebih dahulu.
"Ramai juga yang cuba mahu mendekati saya. Buat masa sekarang, saya tidak mahu lagi fikir sangat pasal lelaki. Bagi saya, apabila saya dah boleh berdiri atas diri sendiri baru saya fikir tentang itu.
"Tetapi kalau boleh, nanti saya nak cari orang (calon suami) sini. Ada perancangan juga nak duduk di sini sebab saya sendiri mencari rezeki di Malaysia," tuturnya mengakhiri bicara.


Canting kain kapas jadi tudung batik

Posted: 14 Jun 2014 07:37 PM PDT




LEMAH gemalai jari jemari Norlida Che Mat, 32 kelihatan begitu teliti melakar garisan pada hamparan kain kapas yang terbentang tegang antara apitan dua batang kayu.
Walaupun suhu di dalam bilik tersebut menyamai kepanasan terik mentari di luar, namun, senyuman yang tidak lekang dari bibirnya itu sudah cukup menggambarkan perasaan puas tatkala lembaran kain berwarna putih akhirnya berubah menjadi seni warisan bangsa.
Sekali-sekala, wanita yang berpengalaman hampir tujuh tahun dalam bidang mencanting lukisan batik ini berlari-lari anak ke dapur berhampiran untuk mengisi semula cecair lilin panas di dalam canting kayu tersebut.
"Nampak mudah, namun, untuk mencanting ukiran batik pada kain kapas, ia memerlukan ketekunan dan ketelitian kerana kain kapas sangat sensitif dan tidak sama dengan kain-kain yang lain.
"Lebih-lebih lagi, mencanting batik sangat berbeza dengan seni kraf tangan yang lain. Jika salah ukiran, kita tidak boleh padam kerana kesemua ukiran ini menggunakan lilin cair yang akan melekat apabila terkena pada permukaan kain," ujarnya kepada kru Jurnal ketika ditemui di Shah Alam, Selangor baru-baru ini.
Ujarnya, walaupun kesilapan yang dilakukan sedikit, namun, kain yang telah rosak itu tetap akan dibuang dan tidak boleh dipakai semula.
Lazimnya, Norlida sering mengukir pada beberapa jenis kain batik seperti hipoksia halus, lawn, kasa dan sutera. Namun, sejak dua tahun yang lalu, dia mula bereksperimentasi pada kain kapas.
Batik kapas

SEBAHAGIAN daripada tudung batik yang menjadi barangan kraf tangan.


Lebih menarik, ukiran tersebut bukanlah untuk dijadikan pakaian, mahupun barangan kraf tangan. Sebaliknya, untuk dijadikan tudung, yang menutupi mahkota perhiasan wanita.
Pasti ramai yang tidak menyangka ukiran batik pada kain kapas mampu diolah sehingga menjadi tudung yang selesa dipakai untuk menjalani aktiviti harian.
Ini kerana, kain kapas selalunya dijadikan fabrik untuk membuat baju.
Namun, bagi pakar perunding imej dan kecantikan muslimah, Yasmin Sidik, dia memberanikan diri untuk mengambil risiko dengan melukis ukiran batik pada kain kapas disebabkan terlalu menyanjungi kraf tangan batik.
Ujarnya, bukan itu sahaja, kain kapas juga merupakan satu-satunya fabrik yang praktikal untuk digayakan dan bersesuaian dengan cuaca panas di negara ini.
Bagi tujuan tersebut, Yasmin menghabiskan lebih daripada empat tahun untuk mengkaji industri batik dengan lebih mendalam selain merantau hampir ke seluruh pelosok dunia, dalam usaha menghasilkan tudung batik yang berkualiti tinggi.
Menurut Yasmin, idea untuk menghasilkan tudung batik daripada fabrik kapas timbul sewaktu dia sedang menjalankan tesis mengenai asal usul busana Turki, ketika melanjutkan pengajian dalam peringat Sarjana di Universiti Teknologi Mara (UiTM), satu ketika dahulu.
"Ketika sedang menyiapkan tesis tersebut, saya terbang ke Turki dan melewati beberapa buah muzium di sana.
"Dari kajian dan pemerhatian yang dilakukan, saya dapati hampir seratus peratus wanita di sana, tanpa mengira agama memakai tudung, sejak zaman Kesultanan Mogul lagi. Lebih mengujakan apabila melihat kesemua tudung yang dipakai cantik-cantik belaka," jelasnya.
PADANAN warna yang diletakkan harus bersesuaian dengan corak.


Ujar Yasmin, mengagumi pemakaian tudung dalam kalangan wanita Turki, dia mula terfikir untuk hasilkan sesuatu yang benar-benar bertetapan dengan syariat islam tetapi mempunyai elemen kraf tangan.
Tambahnya, dia memilih tudung bawal berbanding tudung moden yang lain sebagai percaturan utama kerana berdasarkan kajian yang dijalankan olehnya, tudung bawal merupakan pencetus imej bertudung di Malaysia.
Bagaimanapun, selepas imej bertudung mula berkembang dari zaman ke zaman, barulah variasi tudung yang lain muncul di pasaran.
Dengan ukuran tudung yang mempunyai bidang 48 inci dan ke atas, tudung bawal batik ini mempunyai pelbagai kegunaan lain selain boleh dijadikan sebagai kain telekung.
Proses rumit
Disebabkan terlalu menghargai kesenian batik dan kraf tangan Malaysia, Yasmin mengakui yang dia begitu cerewet ketika menghasilkan tudung batik kapas.
"Bagi saya dalam menghasilkan batik, seseorang perlu teliti kerana ia dibuat seratus peratus menggunakan tangan. Justeru itu, pemilihan corak dan warna amat dititik beratkan kerana hasilnya akan menonjolkan elemen batik.
"Jadi disebabkan itu, beberapa orang pelukis batik sebelum ini pernah berhenti kerja disebabkan perkara tersebut," selorohnya.
Ternyata, untuk menghasilkan tudung batik daripada fabrik kapas bukan semudah yang disangka.

NORLIDA teliti mengukir motif bunga pada kain kapas, menggunakan cecair lilin panas.


Menurut Dewi Murni Shukri, 31, dia mengambil masa lebih daripada lapan bulan berperang di dalam bengkel mencanting semata-mata untuk menghasilkan kombinasi dan padanan warna yang sesuai serta tidak luntur apabila dibasuh.
"Masa awal-awal mencanting pada kain kapas, saya terpaksa mengulangi proses tersebut beberapa kali dan mengorbankan puluhan kain kapas kerana pada waktu itu, saya masih belum pakar dengan fabrik kapas.
"Pada awal percubaan, warna yang dicanting tidak sama dengan hasilnya. Ini kerana, kain kapas sangat sensitif dan perlu menggunakan bancuhan warna yang sesuai supaya ia tidak luntur apabila dibasuh," jelasnya.
Ujar graduan daripada Institut Kraf Negara ini, kesemua tudung batik yang dicanting menggunakan seratus peratus keringatnya dan dua orang rakan yang lain.
"Untuk menghasilkan sehelai tudung, kita mengambil masa kira-kira lima hingga lapan jam.
"Selalunya, selepas kain diukir dan diwarna, ia perlu dikeringkan sebelum menjalani proses mematikan warna kain," jelasnya.
Harga hingga RM500
Ujar Dewi, dalam proses mematikan warna, kain akan direndam di dalam cecair sodium silikat kira-kira lapan jam sebelum dibilas menggunakan air biasa.
Kain tersebut kemudian akan direbus kira-kira satu hingga dua jam, untuk membuang lilin ukiran, sebelum ia dikeringkan dan siap sedia dihantar ke Muzium Kesenian Islam, Kuala Lumpur.
Disebabkan kerumitan proses menghasilkan bawal batik tersebut, mereka hanya mampu menghasilkan kira-kira 100 helai tudung dalam masa seminggu. Setiap helai tudung batik dijual pada harga bermula RM50 hingga RM500 sehelai.
Namun, kerumitan tersebut bergantung kepada bilangan warna dan ukiran corak yang dilukis pada kain tersebut.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories