RSS

Nuffnang

- Blog Hanz -

sumber :-

- Blog Hanz -


Antioksidan dan Kesihatan Anda

Posted: 05 Jul 2014 12:14 PM PDT




Antioksidan seperti Vitamin E atau beta karotena, secara sendirian tidak dapat menghindarkan penyakit jantung, melawan kanser, membasmi penyakit mata atau menghalang penyakit Alzheimer seperti didakwa sesetengah pihak.


Anggapan yang mengatakan antioksidan baik untuk kesihatan berpunca dari kajian yang mendapati mereka yang mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan mempunyai kesihatan jangka panjang yang lebih baik. Namun begitu ujian yang menggunakan pemakanan tambahan tunggal memberikan hasil yang sangat mengecewakan.

Antioksidan menstabilkan radikal bebas, hasil sampingan proses penjanaan tenaga oleh badan kita, yang membahayakan. Radikal bebas boleh merosakan sel tubuh, membuat kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan membuat kacau di merata tempat dalam tubuh kita. Tubuh kita tidak mengeluarkan antioksidan, ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan yang terkandung dalam makanan untuk membantunya meneutralkan radikal bebas.

Para penyelidek antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih dari 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah acaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur merah.

Kesemua makanan tadi mengandungi antioksidan dari jenis yang berbeza.
Memilih hanya satu makanan yang kaya dengan antioksidan tidak dapat
membantu anda untuk kekal sihat. Anda perlu memakan beberapa jenis untuk mendapatkan pelbagai jenis antioksidan.

Also See and Read This : READ MORE

Tips Kesihatan Semasa Hamil dan Berpuasa

Posted: 05 Jul 2014 12:13 PM PDT




Bagaimana saya boleh mengekalkan kesihatan semasa hamil dan berpuasa?

Jika anda berpuasa, tentu sekali anda tidak boleh makan sekerap biasa, tetapi anda masih boleh makan lebih daripada dua kali di antara masa berbuka dan sahur. Hidangan makanan yang seimbang dan berkhasiat akan membantu mengekalkan berat badan dan mengelakkan masalah-masalah seperti sembelit, sakit kepala, ketakcernaan, lesu dan pedih ulu hati yang kesemuanya merupakan simptom-simptom biasa semasa hamil.





Apakah cara terbaik bagi wanita hamil berbuka puasa?

Tiada pelan makanan khas yang perlu anda ikuti, tetapi anda boleh mencuba tip-tip berikut sebagai cara terbaik untuk berbuka. Mulakan dengan:

  • tiga biji kurma dan jus (bagus untuk menormalkan semula tahap gula yang rendah dalam darah);
  • susu atau yogurt rendah lemak;
  • sup jernih.
  • Kemudian, makanlah hidangan seimbang yang mengandungi:
  • sepinggan salad atau ulam-ulaman sebagai hidangan pembuka selera;
  • protein daripada ayam, daging atau ikan, atau lentil, kacang pis atau kekacang;
  • karbohidrat kompleks daripada nasi beras perang dan roti bijian penuh;
  • dan, banyak sayur-sayuran.
  • Elakkan hidangan berlemak tinggi untuk mencegah pertambahan berat, pengambilan makanan kurang berkhasiat dan mengalami ketakcernaan. 




Apakah saya perlu makan sahur jika saya berpuasa semasa hamil?

  • Bersahur sangat penting jika anda berpuasa. Ia akan mengekalkan tahap tenaga anda pada waktu siang. Jangan tinggalkan sahur kerana ia dapat membekalkan anda dengan nutrien-nutrien penting dan tenaga yang anda perlukan untuk kekal cergas pada waktu siang. Ia juga akan mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti sakit kepala dan mengantuk. 


Hidangan sahur yang sihat mungkin mengandungi:

  • nasi beras perang dan roti bijian penuh dengan kari atau korma cair;
  • bijirin berserat tinggi atau bran dengan susu skim rendah lemak;
  • dan, buah-buahan termasuk buah kurma dan pisang.
  • Elakkan meminum teh semasa sahur kerana ia boleh membuat anda  ternyahhidrat. 




Saya suka minum kopi dan/atau teh selepas berbuka. Bagaimana saya boleh menggantikannya?


  • Minumlah jus buah-buahan segar dan bukannya minuman bergas, kopi atau teh. Minuman smoothie yang mengandungi susu, yogurt, ais dan buah adalah minuman yang menyegarkan dan membekalkan banyak keperluan buah-buahan harian anda. Sup sayur-sayuran pula membolehkan anda makan sayur-sayuran berbeza dan memberi vitamin, mineral dan serat tambahan dalam diet anda. 




Apakah yang perlu saya masukkan dan elakkan dalam diet saya semasa Ramadan?

Untuk mengekalkan kesihatan semasa berpuasa, amalkanlah tip-tip di atas semasa makan, dan:

  • Selepas berbuka, berehat seketika, kemudian bangun dan berjalan-jalan. Lakukanlah aktiviti-aktiviti ringan.
  • Elakkan makan pada lewat malam sebelum tidur, tetapi pastikan anda bangun dan makan sahur.
  • Minum banyak air selepas berbuka dan sebelum bersahur untuk mengelakkan nyahhidrat.



Also See and Read This : READ MORE

10 Tips Melupakan Kekasih

Posted: 05 Jul 2014 12:05 PM PDT




1.Anda tulislah 10 pucuk surat dan anda poskan kat diri anda sendiri, pastu balaslah balik kesemua surat-surat tersebut... Lakukan setiap hari, 3 kali sehari... 


2.Jauhkan diri anda daripada filem-filem Hindustan dan juga drama-drama swasta yang tangkap raung 

3.Join ruangan berkenalan di dalam majalah-majalah atau buat sesi berkenalan tepi-tepi jalan... . Bukak lah warong khas untuk sesi interview tuh... Alaaa... bunga bukan sekuntum, kumbang lak berlambak lagi.. 

4.Buat perusahaan menternak itik... Nanti bila itik dah bertambah, pasti akan lupa kat pasangan anda tu, sebab terlalu sibuk menjaga itik-itik gembo... . 

5.Sibukkan diri dengan bekerja... Bantai overtime bebanyak... Bila duit dah berjuta nanti, cari ajer yang lain, kawin terus, senang hidup tak payah susah-susah nak sakitkan kepala... 

6.pi ngadap cermin yang sememangnya setia ngan anda... buat ler lawak giler yang tak masuk di akal, pastu gelak ler sendiri... 

7.Ulang perbuatan nih sampai 3x... ikut tau... Uhh huuu Uhh huuu... 

8.Kalo still teringat kat pasangan anda tuh, anda pi cari tangga, alaa cari je lah kat umah mana-mana atau pun bangunan berhampiran, buat-buatlah terjatuh dari tangga, sampai terus hilang ingatan, nescaya ler.. akan lupakan terus pasangan anda tuh... dengan diri sendiri pun anda tak akan ingat lagi.. 

9.Kalo ingatan anda masih ada, pi je rumah jiran sebelah, minjam tukul, pastu buat ler tak tau sambil ketuk pala sendiri sampailer ilang ingatan... 

NOTE: A.kalo jiran anda tak bagi minjam tukul, curikk je, pastu lari ler..takkan dok buat sesi berkenalan ngan jiran anda lak.. 

B.Kalo susah sangat... hantuk je kepala tu kat dinding rumah, buat ler sampai rasa dah bosan dengan hantukan tuh... 

10.Gantung gambar si dia kat dinding .. kutuk, karate, gusti, gigit, mamam, telan... buat lah apa-apa je asal hati rasa pueih.. 


Also See and Read This : READ MORE

10 Situasi Lelaki Yang Wanita Harus Fahami

Posted: 05 Jul 2014 12:02 PM PDT






1. Bila si dia sibuk... ... .. Jangan pula kamu terhegeh-hegeh meminta si dia menjemput kamu di tempat kerja ataupun menemani kamu pergi membeli-belah. 


2. Bila si dia ego... ... . Jangan sesekali kamu mempersoalkan tentang keegoan bila sikap sebegini sedang menguasai dirinya. Lelaki amat payah utk mengakui dirinya ego sebaliknya berpendapat ianya ketegasan. 

3. Bila si dia romantik... ... .. Ajaklah si dia bersiar-siar di tepi pantai ataupun makan malam di bawah cahaya lilin sambil mengenangi saat-saat manis pertemuan pertama dan jgn lupa selit sekali perancangan utk masa depan bersama. 

4. Bila si dia panas baran... ... .. Jgn membuat sesuatu yg boleh menyemarakkan lagi perasaan marahnya. Cuba kamu berdiam diri dulu sampai kemarahan reda. 

5. Bila si dia penat... ... . Jgn mengadu perkara ataupun bercerita ttg hal yg remeh. Dalam saat sebegini si dia hanya perlu rehat yg secukupnya dan jgn memaksa dia membuat sesuatu yg boleh menambah kepenatan. 

6. Bila si dia pentingkan diri sendiri... ... ... Cuba berterus-terang dan meluahkan rasa tidak puas hati kamu tentang sikapnya itu. Kamu patut bersikap terbuka dan memintanya supaya mengimbangi pendapat kamu juga. Jgn lupa utk bertoleransi antara satu sama lain. 

7. Bila si dia mengongkong... .. Kalau kamu memberontak, pasti akan dimarahinya. Tapi kalau menurut saja katanya takut menjejaskan diri sendiri. Utk itu, kamu perlu berkata padanya utk membiarkan kamu membuat keputusan sendiri asalkan tidak menjejas hubungan kamu berdua. 

8. Bila si dia selamba... ... . Cuba tarik perhatian si dia. Contohnya membuat sesuatu yg boleh menarik minatnya. Orang yg selamba ini selalunya ingin kita yg memulakan dahulu. Oleh sebab itu, kamu patut merancang sesuatu bagaimana utk menarik perhatiannya. 

9. Bila si dia curang... .. Jgn tuduh tanpa usul periksa. Jika benar si dia curang, bersemuka dan tanya dengan si dia mengapa bersikap begitu. Tapi kalau si dia tetap dengan keputusannya, eloklah kamu sendiri yg berundur dulu sebelum makin parah kelukaan hati. 

10. Bila si dia lurus bendul... ... Memang kamu boleh mengambil kesempatan ke atas dirinya tetapi jgn sampai memperlekehkan setiap tindak tanduknya. Kamu patut menjadi perangsang padanya dan mengatakan yg si dia mampu membuat keputusan sendiri tanpa mengharapkan org lain sangat 

Also See and Read This : READ MORE

DOA PENUNDUK SUAMI ISTERI

Posted: 05 Jul 2014 11:58 AM PDT




Salam Pembaca, 

TERUTAMA PASANGAN YANG MEMPUNYAI SUAMI/ISTERI YANG "HARDCORE". SUSAH DAN PAYAH DENGAR NASIHAT. 

Nasihat kepada pembaca ada satu doa yang baik untk menundukkan pasangan mereka yang tidak taat supaya tunduk dan taat pada pasangannya yang mengamal doa ini. Insyaallah dengan penuh keyakinan terhadap ayat-ayat suci Al-Quran sebagai penawar batin dan zahir untuk hamba-Nya yang lemah.

Carilah jalan yang baik diredhai Allah SWT supaya rumahtangga itu aman bahagia. Janganlah menggunakan sihir keatas pasangan dengan cara yang dikejikan oleh islam seperti "Nasi Kangkang" dan lain-lain perbuatan yang salah dalam Islam.

Cara-cara dan amalannya:

1. Baca selepas setiap kali solat.
- Mulakan Shalawat Nabi-3x.
- Al-Fatihah - 7x
- Baca Doa tersebut -3x. (Dan diniat supaya pasangan anda taat/dengar cakap/Patuh/Tunduk)

2. Boleh dibaca pada air dan diberi minum pada pasangan atau dimasukkan kedalam periuk semasa menanak nasi. Insyaallah pasangan anda akan tunduk dan taat kepada anda supaya rumahtangga anda bahagia hendaknya mengikut Islam. (Ikut bacaan pada bhg1)

DOWNLOAD DOA MP3 - KLIK


Maksudnya:(Surah Shad: Ayat 17,18,19 &20)

17. Bersabarlah (wahai Muhammad) terhadap apa sahaja yang mereka katakan dan ingatlah akan hamba Kami Nabi Daud, yang mempunyai kekuatan (dalam pegangan agamanya); sesungguhnya dia adalah sentiasa rujuk kembali (kepada Kami dengan bersabar mematuhi perintah Kami). 

18. Sesungguhnya Kami telah mudahkan gunung-ganang turut bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya; pada waktu petang dan ketika terbit matahari. 

19. Dan (Kami mudahkan juga) unggas turut berhimpun (untuk bertasbih memuji Kami bersama-sama dengannya); tiap-tiap satunya mengulangi tasbih masing-masing menurutnya. 

20. Dan Kami kuatkan kerajaannya, serta Kami kurniakan kepadanya hikmah kebijaksanaan dan kepetahan berkata-kata (dalam menjalankan hukum dan menjatuhkan hukuman)

Wasallam.

Also See and Read This : READ MORE

DOA MOHON KEAMPUNAN UNTUK SEKELUARGA

Posted: 05 Jul 2014 11:55 AM PDT




Di bulan yang baik ini sama-sama kita berdoa untuk ahli keluarga kita, terutama kedua ibu bapa kita, dan semua ahli keluarga yang masih hidup dan yang telah kembali ke rahmatullah. Berdoa untuk saudara mukmin tampa pengetahuannya juga adalah satu amalan mulia. 

Amalan berdoa merupakan suatu tuntutan yang amat digalakkan oleh Allah SWT dan Rasul-Nya. Banyak ayat-ayat Al-Quran mahu pun hadith menyebut tentang galakan berdoa. 

Firman Allah SWT yang bermaksud: 

"Dan Tuhanmu berfirman: berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Ku-perkenankan bagimu." (al-Mu'min: 60). 

Firman-Nya lagi yang bermaksud: 

"Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendahkan diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas (tentang apa yang diminta dan cara meminta)." (al-A'raf : 55).

Doa Mohon Keampunan Untuk Sekeluarga


Maksudnya:

Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku dan bagi kedua ibu bapaku, serta bagi sesiapa yang masuk ke rumahku dengan keadaan beriman dan (ampunkanlah) bagi sekalian orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan (dalam segala zaman) dan janganlah Engkau tambahi orang-orang yang zalim melainkan kebinasaan!

Wasallam.

Also See and Read This : READ MORE

DOA AGAR SEKELUARGA TETAP MENJALANKAN IBADAH SOLAT

Posted: 05 Jul 2014 11:52 AM PDT




Assalamualaikum para pembaca. 

Apa yang mengembirakan diri kita, adakah harta dan wang ringgit?. Tetapi jika anak-anak tidak solat dan lalai terhadap perintah Allah SWT. Hati ibubapa sangatlah sedih dan takut apabila mati nanti akan disoal oleh Allah SWT tentang tanggungjawab mendidik anak-anak? 

Walaupun seorang ayah itu seorang yang kuat beribadat. Jika anak-anaknya jauh dari Allah SWT. Pada hari akhirat nanti belum tentu lagi dia dapat masuk ke syurga jika anak-anaknya tidak beriman dan melakukan maksiat disebabkan kurang didikan agama yang diberikan kepada mereka. 

Semasa mereka kecl dahulu, hati kita cukup bahagia kerana dapat membawa mereka berjemaah di masjid dan kadang-kadang berjemaah sekeluarga di rumah. Alangkah bahagianya hati jika ini dapat diteruskan sehingga mereka dewasa.

Tapi bila anak-anak sudah meningkat dewasa dan mula membawa haluan sendiri mungkin kerana kelalaian dan kesibukan ibubapa mencari rezeki. Ini akan menyebabkan mereka mula meringankan solat dan kadang-kadang tak solat langsung. Apabila di suruh baru nak buat seperti tukul dengan pahat. Sekali ketuk sekali masuk. Tak suruh solat tak dibuat langsung oleh mereka. Asyik sibuk dengan "game" DOA,DOTA dan macam-macam lagi.

Firman Allah SWT yang bermaksud: 

Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan ahli keluarga kamu dari api neraka yang bahan bakarnya manusia dan batu."

Ibubapa (terutamanya bapa) tidak mempunyai ruang untuk mengelak dari tanggungjawab ini. Satu tanggungjawab yang diperintahkan oleh Allah sendiri. Sambil mendidik anak-anak kita mengenal Allah. Marilah sama-sama kita memohonkan kepadaNya supaya anak-anak kita menjadi anak-anak yang soleh dan bersama dengan kita menjalankan ibadah shalat.

DOA AGAR SEKELUARGA TETAP MENJALANKAN IBADAH SHALAT

MaksudNya:

40. Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

41. Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Wasallam.

Also See and Read This : READ MORE

DOA SUPAYA WANITA MENGANDUNG MUDAH MELAHIRKAN ANAK DENGAN SELAMAT

Posted: 05 Jul 2014 11:49 AM PDT




"Barangsiapa membaca ayat 31 dari surah ini, keatas perempuan yang hamil, nescaya ia akan melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat."

Setiap urat yang putus ketika melahirkan anak Allah beri kebajikan seperti orang naik haji. Tahniah kerana anda seorang wanita tetapi kejadian ini tidak akan berlaku sekiranya tiada kami (lelaki). 

Oleh itu Islam mengalak umatnya berkahwin supaya dapat menyempurnakan proses kewanitaan menjadi seorang isteri (menikmati hubungan kelamin) menjadi seorang ibu (merasai bagaimana rasanya melahirkan anak).

Banyak faktor yang boleh menjadi penyebab kematian semasa bersalin. Salah satu daripadanya ialah kurangnya kesedaran tentang pentingnya penjagaan diri semasa hamil. Sikap suka melengah-lengahkan pemeriksaan antenatal ketika awal kehamilan sebenarnya mengundang pelbagai risiko bukan sahaja pada ibu tetapi juga pada bayi yang dikandungi.

Ibu hamil perlu sedar bahawa mereka merupakan golongan yang terdedah kepada bermacam-macam komplikasi kesihatan. Oleh yang demikian, pemeriksaan awal dan rawatan susulan perlu dilakukan untuk memantau tahap kesihatan mereka sepanjang kehamilan bagi mengelakkan risiko kematian ibu ataupun bayi semasa proses kelahiran.

Ibu yang hamil semasa mengandung eloklah mengamal doa ini selalu selepas solat dan memohon dimudahkan melahirkan anak dengan selamat termasuk bayinya.

SURAH YUNUS: AYAT 31


Maksudnya:-

Bertanyalah kepada mereka (yang musyrik itu): Siapakah Yang memberi rezeki kepada kamu dari langit dan bumi? Atau siapakah yang menguasai pendengaran dan penglihatan? Dan siapakah yang mengeluarkan makhluk yang hidup dari benda yang mati dan mengeluarkan benda yang mati dari makhluk yang hidup? Dan siapakah pula yang mentadbirkan urusan sekalian alam? (Dengan pertanyaan-pertanyaan itu) maka mereka (yang musyrik) tetap akan menjawab (mengakui) dengan berkata: Allah jualah yang menguasai segala-galanya! Oleh itu, katakanlah: (Jika kamu mengakui yang demikian), maka mengapa kamu tidak mahu bertakwa?

Wasallam. 

Also See and Read This : READ MORE

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 ulasan:

Catat Ulasan

Categories